неділю, 11 березня 2018 р.

12 березня 5 клас інформатика



Завершує цей етап уроку фізична розминка, на якій потрібно повторити рухи за демонстрацією з відео-ролика (http://www.youtube.com/watch?v=Zklgux06Yrg). Вправа активно підводить до поняття послідовного виконання та повторення дій. Відеоролик інтегрується у слайд уроку і відтворюється без відкривання додаткових програмних засобів.

У цій вправі учні виступають в ролі виконавців алгоритмів. Після розминки вони повторюють функції виконавців алгоритмів та програмістів (вправа «категорії»).
Picture
Вивчення нового матеріалу (вступні, мотиваційні та пізнавальні вправи)

Вступна вправа з повторення особливостей виконавця навчального середовища програмування дозволяє налаштувати учнів на відповідну термінологію та пригадати основні принципи роботи у середовищі (спрайти як об’єкти-виконавці, групи блоків різних кольорів, формування загального алгоритму з окремих команд тощо).
Picture
Вчитель починає створювати проект «Акваріум», демонструє роботу в середовищі програмування звертаючи увагу на нові для учнів блоки та конструкції.

Важливо спочатку створити проект з послідовним виконанням операцій, які згодом замінити на алгоритм із повтореннями. Потрібно спонукати учнів до самостійного виявлення шаблонів повторення дій та формулювання цього шаблону термінами середовища програмування. Очевидно, що учні можуть не знати, до якої групи належать потрібні блоки (наприклад, блок Завжди, група Керування), проте слід дати їм можливість дослідити групи та знайти відповідні блоки самостійно. Для цього можна використати фронтальні можливості інтерактивної дошки, пропонуючи учням експериментувати у навчальному середовищі програмування. Варто зазначити, що дошка в режимі показу робочого столу комп'ютера набагато зручніша за звичайний проектор, оскільки учням не доводиться слідкувати за дрібним вказівником миші, вони чітко бачать всі дії, виконані маркером в руках у вчителя.
Важливо запускати проект на виконання після кожної доданої команди, це виховує вміння тестування програми, дозволяє уникнути помилок або оперативно виправити їх. Крім того, вчитель може умисно допускати помилки, заохочуючи учнів їх виправляти.

Ознайомившись із основними командами, котрі потрібно вивчити на уроці, варто продемонструвати ще кілька додаткових – вони призначені здебільшого для зацікавлення та для учнів, котрі швидко справляться із завданням. Так, на уроці потрібно було ознайомитись із складанням лінійного алгоритму (кілька послідовних блоків) та алгоритму з повторенням (блок Завжди). В якості додаткових, можна, наприклад, показати роботу блоків зміни ефекту кольору, а також вибору випадкових чисел. Слід зауважити, що використання цих блоків учнями не є обов’язковим, проте потрібно надавати їм простір для самостійної творчості та дослідження. 
Picture
Ці слайди із зображенням спрайтів та відповідних блоків команд потрібно надрукувати на кольоровому принтері, що дасть змогу найбільш ефективно створити опорний конспект уроку (протягом вивчення теми учень формує власний довідничок команд середовища Scratch).

Також варто нагадати учням про те, як додавати тло до сцени проекту та публікувати цей проект на дистанційному сайті.

Самостійне застосування учнями знань у стандартних ситуаціях під контролем і з допомогою вчителя (тренувальні вправи за зразком, інструкцією, завданням)

Учні переходять до робочих місць за комп’ютерами (після повторення правил техніки безпеки) та створюють проект «Акваріум». Блоки, демонстровані вчителем, надруковані у вигляді інструктивних карток. Фабрика друку дозволяє отримати потрібну кількість високоякісних кольорових копій дуже оперативно і тихо. Учні повинні їх реалізувати у середовищі Scratch.
Творчий перенос знань і навичок у нові ситуації (творчі вправи)

Після відтворення проекту, який демонструвався вчителем (програмування одного спрайту), учні доповнюють проект додатковими спрайтами, котрі переміщуються за різними правилами та командами. Для створення творчої атмосфери та підсилення тематики проекту, над яким працюють учні, включається відео-ролик з життя підводного світу в супроводі спокійної інструментальної музики http://youtu.be/VIrBecB746c
Picture
Звіт учнів про роботу 

Учні завантажують виконані проекти на сайт http://scratch.mit.edu/ . Клас використовує один обліковий запис, що полегшує організацію завантаження (спільні логін та пароль можна демонструвати на дошці), а також дозволяє автоматично створювати галерею проектів класу.

Діагностика правильності засвоєння учнями знань

Вчитель перевіряє завантаження проектів на сайт, демонструючи сторінку групи на дошці http://scratch.mit.edu/users/sykhivska/projects/?page=2.
Picture
Відбувається спільне обговорення результатів уроку, вчитель вибирає для аналізу один-два проекти, котрі коментують їхні автори та інші учні. Важливо вказати як на вдалі рішення, так і на можливі помилки та запропонувати можливості покращення проектів.

Підбиття підсумків уроку

Демонструється відео-ролик із повторюваною мелодією, який закріплює поняття алгоритму з повторенням, який вивчався на уроці. Використання яскравих елементів (знайомий більшості учнів мультфільм http://www.youtube.com/watch?v=z0qkUIFEtXM) робить навчання соціально-орієнтованим та вагомим для учнів, заохочує виявляти алгоритми у повсякденному житті.

Повідомлення домашнього завдання

Прокоментувати проекти однокласників на дистанційному сайті, дослідити оригінальні рішення та команди, знайти ілюстрації алгоритмів з повтореннями у повсякденному житті.

Додаткове завдання: додати звуковий супровід до проекту.

Немає коментарів: