середу, 4 жовтня 2017 р.

"Япoнія – країна далека й така таємнича"

Мета уроку:
ознайомити учнів з особливостями географічного і політико-економічного положення Японії; сформувати знання про населення та господарство країни; вдосконалювати навички роботи з картами атласу, підручником, іншими джерелами географічних знань; розвивати географічне мислення, вміння порівнювати, узагальнювати, робити висновки, вирішувати творчі завдання, розвивати пізнавальний інтерес; виховувати почуття взаємодопомоги, колективізму, обов'язку.
Тип уроку: комбінований

Форма уроку: інтегрований урок-мандрівка (географія і світова література)
Обладнання: ПКС, ЕКС, аудіозапис японської музики, презентація слайдів, малюнки про природу, герб і прапор Японії, ілюстрації.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Вітання. Психологічний настрій учнів
Учитель. Країну, з якою ми сьогодні ознайомимося, називають по-різному: країною гір, країною «економічного дива», країною Вранішнього сонця. Тут відбувається велика кількість землетрусів. Що це за країна?
ІІ. Актуалізація опорних знань
Звучить традиційна японська музика «Сакура»
Прийом «Гриновуння»
Записати асоціації, які виникають до наданого ключового слова.
Ключові слова: кімоно, рис, ікебана, Японія, відеотехніка, автомобілі, орігамі, Токіо, Фудзіяма.
ІІІ. Повідомленя теми і мети уроку
О! Країно! Далека й така таємнича! Де сонце щодня виринає з пітьми, Де сакура квітне поблизу гір мальовничих, Сьогодні до тебе звертаємось ми.
Рефлексія
Що цікавого хотіли б дізнатись про Японію на сьогоднішньому уроці?
Відповідь учнів
Традиціями та звичаями Японії. Для цього ми запросили експертів з даних питань, які тривалий час перебували в країні Вранішнього сонця і сьогодні ознайомлять нас з її особливостями. У процесі уроку вам буде потрібно скласти 5 запитань до теми, які ви зачитаєте своїм однокласникам у кінці уроку, а вони дадуть на них відповіді.
IV. Вивчення нового матеріалу
1) Візитка країни
Розповідь учителя
Японія в середині XX ст. стала однією з провідних держав світу досить таки за короткий час, використавши гнучку політику розвитку. Столиця Токіо, площа складає 378 тис. км2, населення - 127,3 млн осіб. Японія є унітарною державою, форма правління - конституційна монархія - одна з найстаріших монархій світу, глава держави - імператор Акіхіто з 1989 р. Японці з давніх-давен називають свою країну Ніппон (або Ніхон). Ця назва складається з двох ієрогліфічних знаків, перший з яких означає «сонце», а другий - «основа». Звідси й походить назва Японії як країни Вранішнього сонця. Зверніть увагу на прапор і герб країни: червоне сонячне коло на прапорі і біла хризантема на гербі символізують ранкове сонце.
Слухання гімну Японії.
2) ЕГП
Робота з картами атласу
Завдання: Зясуйте економіко-географічне положення країни
Така конструкція будинків є наслідком загрози постійних землетрусів, які досить звичні для Японії, а також прагненням не відгороджуватися від природи, а бути ближче до неї. У японському будинку немає диванів, крісел, стільців чи книжкових поличок. На підлозі татамі - плетені мати з соломи і дерева та обтягнуті очеретовою циновкою. На них сидять, чаюють, сплять. Єдиний предмет у кімнаті - це низенький столик, що ставлять під час обіду. А потім прибирають у вбудовану шафу, де зберігається постіль, посуд, одяг. У будинку немає килимів чи картин, зате є обов'язковий своєрідний алтар краси. Це - тлоконама - ніша, біля якої сідає глава родини чи почесний гість. Це місце прикрашають паперовим згортком з каліграфічно написаним ви­словом, частіше поетичним. Вітання - низький уклін.
Основні традиції:
Тя-но-ю - відома з XV ст. Щоденна чайна церемонія під тиху музику, легку невимушену розмову.
Ікебана - мистецтво аранжування букетів. Обов'язкове навчання цьому мистецтву дівчаток.
Орігамі - складання фігурок із паперу.
Бонсай - вирощування карликових дерев, міні-ландшафтів, квітів для прикрашення житла.
Два-три рази на місяць у різних місцях проводять традиційні свята-карнавали «мацурі», де можна поїсти та розважитись уволю. Особливо багатий на такі святкування лютий, коли робота на селі завмирає. У цей місяць, наприклад, у містечку Нісікі проводиться свято паперових ліхтарів, в місті Одате - ярмарок «амекко» (місцеві кондитерські вироби), в Ога - фестиваль Намаха- ге Седо (танцюючий демон), у Какунодате і Йокоте - свято Хібурі Камакура (для дітей будують з снігу хатини, схожі на ескімоські, де вони ласують солодощами), у місті Рокуго - змагання «такеуті» (фехтування бамбуковими палицями), в Юдзава - шоу собак породи Акіта.
Чи можна уявити Японію без кімоно? І так, і ні. Так - тому що на вулицях рідко зустрінеш жінку в цьому одязі. Ні - тому що кімоно - не лише одяг, а й стиль життя. Японка, яка одягла кімоно, змінює не лише манеру поведінки, а й спосіб мислення. На його пошиття витрачають від 8-12 метрів шовку.
7) Господарство
Виступи експертів групи «Господарники»
У господарстві Японії в 50-60 роках відбулося економічне диво, причини якого наступні:
проведені реформи (1946-1949 р):
· земельна - повністю ліквідовано поміщицьке землевласництво;
· грошова - дозволила різко скоротити грошову масу, зупинити інфляцію;
· знищені великі монополістичні концерни, а їх акції продані службовцям;
· ліквідовано військовий японський режим.
· 1947 р. - прийнято нову конституцію, яка зберегла монархію, але позбавила імператора влади.
· 1950 р. через війну з Кореєю різко зріс попит на озброєння та військові матеріали. Надходження від американських замовлень дозволили Японії покрити зовнішньоторговельний дефіцит і розширити імпорт торговельних ресурсів.
· Дешева робоча сила.
· Наукоємне виробництво.
· Раціональне і комплексне використання сировини.
· Використання іноземного капіталу.
· Низькі військові затрати.
Закупівля найновіших досягнень зарубіжної техніки і технологій, патентів і ліцензій із США, ФРН, створення базових галузей економіки.
· 70-80 р. - революційний розвиток мікро- електроніки, робототехніки, нових матеріалів, біоіндустрії, космічної техніки.
· Велику частку капіталу витрачають на науку.
· Розвиток сфери послуг.
Робота з підручником та картами атласу
Завдання. Охарактеризуйте транспорт Японії. Висновок. Розвинені всі види транспорту, крім річкового та трубопровідного. За пасажироперевезеннями залізничний транспорт посідає перше місце у світі. У Японії величезний і найсучасніший торговий флот.
Робота з картами атласу
Завдання. Визначте основні сільськогосподарські райони країни, райони вирощування основних культур та географію тваринництва

8) Зовнішня торгівля
 Найважливіші торговельні партнери: США - 25%, Китай - 7%, Тайвань - 4%, Індонезія, Пд. Корея, Німеччина, Саудівська Аравія.
9) Японія та Україна
Розповідь учителя
Дипломатичні відносини з Україною були встановлені 28 січня 1992 р. Японія імпортує з України продукцію металургії, експортує в Україну продукцію хімічної промисловості та електронну техніку.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Бесіда
· На які природні ресурси багата, а на які бідна Японія?
· Які чинники вплинули на розвиток країни?
· Чим спричинена висока концентрація та розвиток виробництва на сході Японії?
· Який стан сучасних торговельно-економічних зв'язків Японії й України? Якими товарами країна славиться на світовому ринку?
· Чому Японія, країна з дуже бідними мінеральними ресурсами, досягла високого рівня розвитку, в той час коли Україна, країна з багатими корисними копалинами, залишається з низькими економічними показниками?
Складання сенкану
Японія
Розвинена, гірська
Дивує, експортує, приваблює
Країна економічного дива
Ніппон
VІ. Підсумок уроку
Рефлексія
Де вам може стати в нагоді матеріал, що ви вивчили зараз на уроці?
VІІ. Домашнє завдання
· Опрацювати параграф підручника
· Нанести на контурну карту промислові центри Япаної
· Створити рекламний проект

Немає коментарів: