Виховний захід для учнів 10 кл.
ДІТИ: ЗЛОЧИН І КАРА Закон суворий, але це – Закон
Обізнаний – значить озброєний
Незнання закону не звільняє від відповідальності
Мета уроку: ознайомити учнів з основними статтями Карного й Адміністративного кодексів України; навчити розрізняти вчинки залежно від того, яку відповідальність вони передбачають; ознайомити з можливостями щодо захисту своїх прав.
Обладнання: виставка нормативних документів; літератури з темп; «мікрофон», картки; Кримінальний кодекс України; плакати з висловлюваннями: «Наскільки людина перемагає страх, настільки вона людина» (Т. Карнейль); «У страху більше зла, ніж у самому предметі, якого бояться» (Цицерон); «Великі нещастя не бувають тривалими, а дрібні не варті уваги» (Д. Леббок).
Хід заходу:
Учитель. «Героїням» — чотирнадцять і п'ятнадцять. Як про це розповідають матеріали міліції, під виглядом перепису учнів, Галя і Люда обходили квартири у мікрорайоні. Результати цього «перепису» виявлялись і дещо несподіваними для окремих квартиронаймачів: в однієї громадянки, наприклад, зник ручний годинник, що лежав на столику, в іншій квартирі — нова кофтинка, з третьої — теж деякі речі жіночого туалету. Звичайно, оперативні працівники міліції без особливих зусиль знайшли цих, з дозволу вказати, «прихильниць всеобучу» і ті речі, що зникли.
Дві звичайні дівчинки, з тих, яких називають «важкими». Обидві росли без батьків. Щоправда, у Галі є вітчим, але, мабуть, невідомо, що краще: з ним чи без нього. Все домашнє життя — це пиятики, скандали, бійки. Де тут мамі та вітчиму думати про дочку — хоч би розібратись у своїх справах. І поки батьки сварилися та розбиралися у своїх стосунках, дочка почала пропускати уроки в школі, іноді ночувала не вдома, а у подруг, заглибилась у світ власних переживань. Вона захопилася хлопцями в найгіршому розумінні цього слова. Почала приходити додому дуже пізно, а часом і зовсім не з'являлася.
У крадіжки Галя втяглася якось непомітно. Спочатку це були ручки, рукавички, дрібні гроші. На дрібниці ніхто не звертав уваги, а мама і вітчим на цілком виразні тривожні сигнали школи абсолютно не реагували — вони продовжували розбиратися у своїх стосунках. У дівчини з'явилась впевненість: їй усе сходить з рук! Крадіжка нового пальта з вішалки у школі. І знову мама не реагує, мовчить. Наполегливість школи і спроби організувати виховну роботу з Галею мама зустрічає мовчазним пручанням. Вона сприймає все як надмірну настирливість учителів. Якось приходить до школи із заявою на ім'я директора. У ній вона просить видати особову справу дочки у зв'язку з переїздом на нове місце проживання — в інше місто, до дядька. Документи видали. Але, як показала перевірка, Галя нікуди не переїхала, а з відома матері просто кинула школу та байдикувала.
І як фінал — квартирні крадіжки разом із подругою. До речі і у подруги майже така сама доля.
Дві звичайні дівчинки, з тих, яких називають «важкими». Обидві росли без батьків. Щоправда, у Галі є вітчим, але, мабуть, невідомо, що краще: з ним чи без нього. Все домашнє життя — це пиятики, скандали, бійки. Де тут мамі та вітчиму думати про дочку — хоч би розібратись у своїх справах. І поки батьки сварилися та розбиралися у своїх стосунках, дочка почала пропускати уроки в школі, іноді ночувала не вдома, а у подруг, заглибилась у світ власних переживань. Вона захопилася хлопцями в найгіршому розумінні цього слова. Почала приходити додому дуже пізно, а часом і зовсім не з'являлася.
У крадіжки Галя втяглася якось непомітно. Спочатку це були ручки, рукавички, дрібні гроші. На дрібниці ніхто не звертав уваги, а мама і вітчим на цілком виразні тривожні сигнали школи абсолютно не реагували — вони продовжували розбиратися у своїх стосунках. У дівчини з'явилась впевненість: їй усе сходить з рук! Крадіжка нового пальта з вішалки у школі. І знову мама не реагує, мовчить. Наполегливість школи і спроби організувати виховну роботу з Галею мама зустрічає мовчазним пручанням. Вона сприймає все як надмірну настирливість учителів. Якось приходить до школи із заявою на ім'я директора. У ній вона просить видати особову справу дочки у зв'язку з переїздом на нове місце проживання — в інше місто, до дядька. Документи видали. Але, як показала перевірка, Галя нікуди не переїхала, а з відома матері просто кинула школу та байдикувала.
І як фінал — квартирні крадіжки разом із подругою. До речі і у подруги майже така сама доля.
Учитель. І сьогодні, діти, на нашій виховній годині мені б хотілося і поспілкуватися з вами на тему: «Діти: злочин і кара». І з'ясувати, хто винен в тому, що таке трапилося з дівчатами? Чи винні вони, і чи потрібно їх покарати за злочин?
Інтерактивна вправа «Мікрофон»(Діти по черзі дають відповіді)
1). Яку відповідальність несуть батьки за виховання дітей?
2). Де і як виховується молодь?
3). Коли і чому набувають підлітки тих вад, що жахають дорослих і примушують їх замислюватися над питанням: що відбувається з дітьми, чому вони так різко змінили свою поведінку?
Учитель. Підліток і злочин... Нібито несумісні поняття. Проте статистика свідчить, у середовищі неповнолітніх рік у рік посилюється криміногенна напруженість. Є все: злісне хуліганство, бійки, грабежі, розбій, крадіжки, вбивства, ґвалтування. Так що ж відбувається з нашими дітьми. Відбилися від рук? Потрапили в тенета злочинного світу? Чи вони просто такі, якими їх виховали батьки, усе суспільство? На ці та інші питання ми сьогодні повинні спробувати дати відповідь.
2). Де і як виховується молодь?
3). Коли і чому набувають підлітки тих вад, що жахають дорослих і примушують їх замислюватися над питанням: що відбувається з дітьми, чому вони так різко змінили свою поведінку?
Учитель. Підліток і злочин... Нібито несумісні поняття. Проте статистика свідчить, у середовищі неповнолітніх рік у рік посилюється криміногенна напруженість. Є все: злісне хуліганство, бійки, грабежі, розбій, крадіжки, вбивства, ґвалтування. Так що ж відбувається з нашими дітьми. Відбилися від рук? Потрапили в тенета злочинного світу? Чи вони просто такі, якими їх виховали батьки, усе суспільство? На ці та інші питання ми сьогодні повинні спробувати дати відповідь.
Учитель. І відповіді будемо шукати з різних позицій: лікаря, психолога, юриста, представника громадськості. У кожного з вас на парті лежить картка з позначкою тієї групи, в якій ви будете сьогодні працювати.
Інтерактивна вправа «Знайди своїх»(Діти діляться на групи)Завдання групам(Усі завдання написані на окремих аркушах)
Психологи. Вчинок — елементарна клітина поведінки людини — являє собою одночинний , відносно завершений акт поведінки. Викликанні! причиною зовні, прямою або опосередкованою, і проходить за певних обставин у конкретній ситуації. Звичайно, вчинок від вчинку різниться. Одні вчинки в житті людей зви чайні, інші — рівня подвигу. Але в будь-якому вчинкові, як в краплині води, відображається світ, проявляється характер людини, і будь-який вчинок. І залишає нехай менш помітний, але обов'язковий слід в особистості, яка його здійснила.Дати відповіді на запитання:1). Дитина здійснює той чи інший вчинок з певних причин, що спонукають її до цього. Які ж це причини?
2). Яка система правового виховання повинна бути у школі?
2). Яка система правового виховання повинна бути у школі?
ЮристиДати відповіді на запитання:1). Що таке злочин?
2). Як застосовується виняткова міра покарання щодо неповнолітніх?
3). Де повнолітні відбувають покарання за скоєні злочини?
4). Яку ж кримінальну відповідальність несуть неповнолітні і за які злочини? (Розглянути КК України).
Лікарі Дати відповіді на запитання:1). Як відомо, найбільш злочинів коїться під впливом алкоголю чи наркотиків. Як ви вважаєте, чому підлітки вживають спиртні напої? Як це відбивається на їхньому здоров'ї?
2). Неповнолітнім, щоб стати алкоголіками, достатньо вживати спиртні напої не менш одного разу на тиждень протягом лише одного року. Доза алкоголю може бути при цьому відносно невелика, всього 100г горілки або 200-300г міцного вина. Як ви вважаєте, які вчинки характеризують алкогольну залежність?
із так званої групи ризику. Які діти належать до групи ризику?
4). Що належить до наркотиків?
5). 3). Найбільше загрожує вживання алкогольних і наркотичних речовин дітям Куди направляють лікуватися неповнолітніх, які вживають наркотики?
Представники громадськостіРозглянути ситуацію Як це часто трапляється з дітьми в найскладнішому — перехідному — віці, пригода почалася з малого — з невинної, на перший погляд, гри в «пера». Збиралися на старому подвір'ї. Там у самому центрі штабелів, рейок і ящиків, накритих зверху фанерою та картоном, хлопці влаштували свій «штаб». Ні дощ, ні сніг не проникають крізь надійний дах. Та й від очей старших сховатися можна. Розмовляли про переглянуті фільми, обмінювалися марками. До цього сховища і прийшов одного разу Юрко Сичов — нахабний хлопець, років на дна старший за інших. Спочатку переглядався, грав з хлопцями в шашки. Потім перейшов на «пера». Нарешті — витяг карти.
Сергій Колосов і не помітив, як опинився у Сича в боргу.
- Треба розраховуватись,— сказав той сердито і вимогливо, спіймавши Сергія біля виходу з школи.— Ти мені десятку винен.
- Поверну я тобі твою десятку,— насупився Колосов.
- Після дощику в четвер,— присвиснув Сичов. І наблизившись до обличчя підлітка, відчеканив тоном, який не обіцяв нічого доброго: «Увечері не розрахуєшся — поговоримо по-іншому».
До вечора Сергій ходив сам не свій. Йому кілька разів хотілося кинутися до мами на роботу: вона чергувала в поліклініці. Але ніби якась невідома сила зупиняла підлітка: він боявся зробитися в очах друзів маминим синочком. Ось тоді-то і згадав Сергій, що мати гроші на продукти зберігає в скриньці для білизни. «Візьму десятку, може й не помітить»,— промайнула у підлітка думка. Перебравши кілька ключів, він відчинив скриньку. Грошей у ній не було. Але лежав годинник дядька Михайла, який нещодавно помер від тяжкої хвороби. Сергій машинально взяв годинник на долоню. «За чесну військову службу»,— прочитав він вигравіруваний на кришці напис. «За чесну...— зненацька для самого себе повторив він, і фарба сорому залила обличчя.— А я що роблю?» Зачинивши скриньку, він рішуче накинув на себе пальто і попростував до мами в поліклініку.Дайте відповіді на запитання:1). Поясніть, чому хлопець опинився на грані злочину.
2). Як, на вашу думку, повинна вчинити мама, почувши розповідь сина?
Правовому вихованню нині приділяють дуже багато уваги не лише за кордоном, але й у вашій країні. Скажіть, а навіщо нам знати закони?
(Запитання до класу.)
Незнання закону не звільняє від відповідальності. Погляньте на епіграф сьогоднішнього заняття: «Обізнаний — значить озброєний».
Щоб у суспільстві був порядок, щоб воно розвивалося і процвітало, необхідно, аби всі громадяни дотримувалися загальноприйнятий правил.
До порушень слід ставитися серйозно, не давати порушникам уникнути покарань.
Потрібно знати закони, щоб не вскочити в халепу через своє незнання.
- За що ви можете бути покарані?
- Яка міра вашої відповідальності?
- Де знайти відповіді на ці запитання?Інформаційне повідомлення про кодекси УкраїниПерший і найголовніший закон нашої держави — це Конституція України. Усі інші закони спираються на неї, вони не можуть суперечити їй. Законів видано багато, деякі з них об'єднані в кодекси — Митний, Цивільний, Кримінальний тощо. Дамо визначення слова «кодекс» (збірка законів).
- Як давно з'явилися закони? Так, ще з часів первіснообщинного ладу, тільки були вони неписані. Перший відомий нам кодекс слов'ян — «Руська правда».
- Щоб попередити правопорушення, в нашій державі теж були прийняті кодекси, назвіть їх. (Адміністративний, Карний.)
- Хто їх приймає? (Верховна Рада.)
- Яка структура кодексів? Кодекс про адміністративні порушення дає поняття адміністративного порушення (порушення, яке не вимагає карної відповідальності) та видів покарання.— Хто може назвати, що це за покарання?(Попередження, штраф, конфіскація, виправні
роботи на строк до 2.місяців, адміністративний
арешт до 15 діб.)У плані самоосвіти цікаво і корисно ознайомитися з більшістю статей, що ви, гадаю, і зробите, а сьогодні розглянемо найактуальніші.У Карному кодексі України дається класифікація злочинів, визначення вини, роз'яснюється, хто може нести карну відповідальність і з якого віку.— До речі, з якого віку настає карна відповідальність?(З16 років, а за окремі статті
з 14.)Дається визначення покарання та його призначення, порядок звільнення від відповідальності, а також описані правопорушення, що можуть понести карну відповідальність. Окремим розділом написані особливості карної відповідальності неповнолітніх.Ознайомлення з Адміністративним кодексом України Стаття 173. Дрібне хуліганство;Дрібне хуліганство , тобто нецензурна лайка в суспільних місцях, образливе чіпляння до громадян, тягне накладення штрафу 3—7 неоподаткованих мінімумів, виправні роботи або арешт до 15 діб.Тому перш ніж сваритися в громадському місці, зокрема в школі, подумайте про відповідальність, до якої можуть притягти вас або ваших батьків.Стаття 174. Стрільба з пневматичної зброї в населених пунктахІнколи можна побачити дорослих мешканців, а то і школярів із пневматичною гвинтівкою на вулиці, коли вони стріляють у пляшки, горобців, голубів.Крім жорстокості та шкоди природі це звертає нас до ст. 174 «Стрільба з-пневматичної зброї в населених пунктах», згідно з якою ви можете бути покарані штрафом 5-10 неоподаткованих мінімумів із конфіскацією зброї.Розгляд життєвих ситуаційСитуаціяДвоє учнів почали сперечатися, кожен наполягав на своєму. Суперечка перейшла у сварка — в бійку (Результат може бути різний: від невеликих синців до ножових поранень і смерті). Залежно від міри тяжкості наслідків цей злочин розглядається в кількох .статтях.Стаття 116 «Умисне вбивство, скоєне в стані сильного душевного хвилювання» обмеження свободи або позбавлення волі на строк до б років.Стаття 118 «Умисне вбивство при. перебільшенні межі необхідної оборони» виправні роботи до 2 років, обмеження свободи до .3 років або позбавлення воді до 3 років..:Стаття 119 «Убивство, з необережності— обмеження свободи або позбавлення волі на строк до 3 років.Стаття 121 «Умисне тяжке тілесне пошкодження» карається позбавленням волі на строк до 5—8 років.Стаття 122 «Умисне середньої тяжкості пошкодження» карається виправними роботами до 2 років, обмеженням свободи — до 3 років або позбавленням волі до 3 років.Стаття 125 «Умисне легке тілесне пошкодження» карається штрафом до 50 неоподаткованих мінімумів або виправними роботами чи обмеженням свободи до 1 року.Можливо, ви також чули про аналогічні випадки з реального повсякденного життя. Давайте їх обговоримо.Робота в міні-групахСоціальний педагог об'єднує учасників у 3 мі-ні-групи, кожній з яких дає приклади вчинків підлітків. Необхідно визначити, яку відповідальність будуть нести порушники. На виконання відводиться 8—10 хв.Ситуація 1Хлопцям було дуже весело, вони почувалися господарями вулиці, ображали всіх, хто проходив повз них, голосно вигукували образливі слова.Ситуація 2Двоє дівчат постійно прискіпувалися до менших, інколи били, коли ті не хотіли виконувати їхні накази. Одного разу поставили дитині синця під око і розбили носа.Ситуація ЗХлопцям на канікулах було нічим зайнятися, батьки були на роботі. Вони вирішили нагодувати кота горобцями. Взяли батькову пневматичну гвинтівку і почали в селі стріляти птахів.Ситуація 4, ;.На перерві учні, жартуючи, штовхали одне одного, бігали у класі. (Таке можна добачити досить часто.) Одна дитина ненавмисно штовхнула іншу, та впала, вдарилась об парту (далі варіантів безліч: розбила голову, струс мозку вибила око тощо)Стаття 128. Необережне тяжке чи середньої тяжкості тілесне пошкодження, згідно, з яким можна отримати виправні роботи на строк до 2 років або обмеження свободи до 2. роківПравовий захист неповнолітніх, які вступили у конфлікт із закономАдміністративне правопорушення — протиправна провина (умисна чи необережна), дія чи бездіяльність, що посягає на державний або громадський порядок, власність, права та свободи громадян, на встановлений порядок управління, за що законодавством передбачено адміністративну відповідальність.Злочин — передбачене кримінальним законом суспільно небезпечне діяння (дія чи бездіяльність), яке посягає на державний устрій України, її політичну й економічну системи, власність, особу, політичні, трудові, майнові та інші права і свободи громадян, а також інше небезпечне діяння, що посягає на правопорядок.Покарання — захід примусу, що застосовується від імені держави за вироком суду до особи, визнаної винною у вчиненні злочину, і полягає у передбаченому законом позбавленні та обмеженні прав і свобод засудженого.Профілактика правопорушень серед неповнолітніх — діяльність органів і служб у справах неповнолітніх, спеціальних установ для неповнолітніх, спрямована на виявлення й усунення причин та умов, що сприяють вчиненню неповнолітніми правопорушень, а також позитивний вплив на поведінку окремих неповнолітніх на території України, в її окремому регіоні, в сім'ї, на підприємстві, в установі чи організації незалежно від форм власності, за місцем проживання.Юридична відповідальність—це юридичний обов'язок (міра покарання) правопорушника зазнати примусового, від імені держави(суспільства) на підставі закону або іншого нормативного акту, позбавлення його певних соціальних благ чи цінностей (матеріальних) духовних чи особистих), які йому належали до факту правопору-
шення, з метою його попередження у перспективі та відновлення (чи відшкодування) втрачених суб'єктивних прав на матеріальні та духовні цінності.Захист прав, неповнолітніх, які вступили у конфлікт із законом, передбачено на міжнародному рівні; Організація Об'єднаних Націй прийняла низку документів безпосередньо присвячених правам дитини та принципам правосуддя стосовно неповнолітніх.Міжнародна Конвенція про права дитини (1989 р.) ..';. .,..,Стандартні мінімальні правила, що стосуються здійснення правосуддя стосовного неповнолітніх («Пекінські правила»,1985 р. ) затримання має використовуватися тільки ,як крайня міра; міліція та інший персонал правоохоронних органів, що мають справу з дітьми, повинні проходити спеціалізовану підготовку; необхідно максимально уникати поміщення підлітка в місця позбавлення волі.Керівні принципи для політичного захисту серед неповнолітніх, система освіти повинна відповідати всебічним потребам дітей, особливо в зоні соціального ризику або таких, ,які. потребують соціального захисту ,і турботи; офіційне втручання у поведінку дитини має здійснюватися передусім у її інтересах; необхідно враховувати особливості підліткової поведінки, яка з віком змінюється; слід, максимально уникати вживання таких термін як «дитина з відхиленнями», «злочинець», « потенційний злочинець « оскільки це створюєстійку передумову для небажаної поведінки підлітка; потрібно активніше залучати суспільство для попередження правопорушень серед підлітків, а. до офіційних репресивних мір звертатися лише як до крайньої міри засоби масової інформації повинні відповідально підходити до змісту матеріалів, які можуть негативно впливати на поведінку неповнолітніхПравила захисту неповнолітніх, засуджених до позбавлення волі (1990 р.)Тюремне ув'язнення може застосовуватись як крайній захід; до суду з дитиною слід поводитись як із невинною; умови в місцях позбавлення волі повинні відповідати всім вимогам охорони здоров'я і людської гідності; підліток у місцях позбавлення волі повинен не рідше одного разу на місяць мати право зустрічатися з членами сім'ї та адвокатом, а спілкуватися поштою і телефоном, у будь-якому разі, два рази на тиждень;місця ув'язнення повинні інспектуватися людьми, які не відносяться до адміністрацій цих закладів.Анти суспільні дії неповнолітніх регулюють такі закони України: - Кримінальний кодекс України від 05.04.04;
- Кримінально-процесуальний кодекс України 2004 року;
- Цивільний кодекс України від 16.01.03;
- Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84;
- Кримінально-виконавчий кодекс України від 11.07.03;
- Закони України «Про попереднє ув'язнення» від 30.06.93;
- «Про органи і служби у справах неповнолітніх та спеціальні установи для неповнолітніх» від 24.01.95;
- «Про порядок відшкодування шкоди, завданої громадянинові незаконними діями органів дізнання, попереднього слідства, прокуратури і суду» від 01.12.94;
- «Про правові засади цивільного захисту» від 24.06.04.Відповідальність неповнолітніх, їхніхбатьків або осіб, які їх замінюють, згідноз Кодексом України про адміністративніправопорушенняАдміністративній відповідальності підлягають особи, які на момент вчинення правопорушення досягли 16 років (ст. 12). Інтереси неповнолітнього, котрий притягується до адміністративної відповідальності, згідно з вимогами ст. 270 мають право представляти його законні представники —батьки, усиновителі, піклувальники. Законні представники мають право знайомитися з матеріалами справи, заявляти клопотання, від імені неповнолітнього виносити скаргу за рішенням суду або посадових осіб, які розглядають справу.Права неповнолітніх осіб, які притягуються до адміністративної відповідальності, передбачені в ст. 268Ознайомитися з матеріалами справи про адміністративне правопорушення; давати пояснення, подавати докази, заяви, клопотання; виступати рідною мовою і користуватися послугами перекладача; при розгляді справи користуватися юридичною допомогою адвоката; оскаржити постанову
по справі. ІСправи про адміністративні правопорушення, вчинені особами віком від 16 до 18 років, розглядають судді районних (міських) судів. За Кодексом України про адміністративні правопорушення від 7 грудня 1984 року неповнолітні можуть нести відповідальність за такі діяння: ухилення від медичного огляду; дрібне розкрадання державного або колективного майна; ухилення від відшкодування заподіяних збитків; порушення на дорогах, загальних переїздах; пошкодженнятелефонів; торгівля з рук; дрібне хуліганство; розпивання спиртних напоїв у громадських місцях і поява у нетверезому стані; азартні ігри, ворожіння у громадських місцях; заняття проституцією; порушення громадського порядку; свідомоневірний виклик спецслужб; злісна непокора працівникам міліції тощо.ГРУПОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ ДЛЯБАТЬКІВ НА ТЕМУ «МИ ВІДПОВІДАЛЬНІЗА СВОЇ ВЧИНКИ ПЕРЕД ДІТЬМИ»Ваша власна поведінка — найвирішальніша річ. Ви думаєте, що виховуєте дитину лише тоді, коли з нею розмовляєте чи наказуєте її. Ви виховуєте кожну мить вашого життя навіть тоді, коли вас немає вдома.Життя прожити — не поле перейти. На кожному кроці трапляються різні ситуації: і заплановані людиною, і непередбачувані. Алё у кожній ситуації треба брати відповідальність за свої вчинки, поведінку та навіть слова..Відповідальність—відображення ставлення суб'єкта до різних сторін навколишньої
дійсностіБути відповідальним – означає усвідомленно думати наперед і намагатися передбачити, до чого може привести той чи інший вибір.У психологічній літературі відповідальність тісно пов'язують зі ставленням людини до дій-
сності. Згідно з цим підходом, багато людей бачать свої негаразди в інших людях, ,долі, випадку, обставинах - це люди екстраверти (переважають зовнішні показники ), чи навпаки, причини всього, що відбувається в їхньому житті, покладають на себе це інтроверти.Основними мотивами відповідальної поведінки особистості є суспільні (відповідальне ставлення до будь-яких доручень); моральне;самоствердження (задоволення пов'язане з «добрими справами) та самореалізації (реалізувався як фахівецьКомпоненти відповідальності: - емоційний компонент — переживання (неспокій, стурбованість, тривога, докори сумління тощо), бажання допомогти іншим, почуття радості й задоволення за зроблені хороші вчинки, емпатія (співчуття, співпереживання);
- пізнавальний компонент—розуміння самого предмета відповідальності, поглиблення знань про норми і правила відповідальної поведінки, знання законодавчої бази про шляхи реалізації відповідальності;
- практичний компонент — уміння брати відповідальність на себе (виявляти ініціативу, доводити розпочату справу до логічного завершення).Завдання 1Визначте, які з перелічених якостей особистості найяскравіше характеризують відповідальність?Батькам роздаються аркуші з переліком якостей, що характеризують відповідальну особистість.Виконання зобов'язань, обіцянок.Чесність.Відвертість.Пунктуальність.Старанність.Ініціативність.Принциповість.Толерантність.Самодисциплінованість.Терплячість.Витримка.Наполегливість.Громадянська свідомість, активність.Самостійність.Співпереживання.Інші якості – допишітьОбговорення з батьками:
- Які якості повинні переважати у відповідальної особистості?
- Чи всі ви дотримуєтеся тих якостей, що були вами зазначені?
- Якщо ні, то чому? Що вам заважає?—Перегляньте ще раз ці якості і зазначте вже для себе, які якості є у вашої дитини. Чи співпадають вони з вашим уявленням про відповідальну людину?— Чи впливає бажання бути відповідальним
на ваше фізичне, духовне, розумове та соціальне
зростання?Однією з ознак духовного зростання є цілеспрямована поведінка. Зріла людина обдумує свої рішення і керується добрими намірами у власних вчинках.
- Я несу відповідальність за все, що роблю.
- Я несу відповідальність за виконання свої: функціональних обов'язків (для дитини — навчання, для дорослого — робота)!.
- Я несу відповідальність за своє шанобливі та чуйне ставлення до інших людей,
- Я несу відповідальність за своє рідне місто державу та планету, на якій живу.
- Я несу відповідальність за. дбайливе ставлення до навколишнього середовища.Зріла свобода передбачає відповідальність за прийняті рішення, по-перше, перед самим собою, по-друге, перед іншими людьми.Людині, котра керується лише свободою дій і за які не несе ніякої відповідальності, здається, що вона може:
- швидко досягти результатів; '
- не мати наслідків за свої вчинки;
- вважати власні дії належними та законними. Це прояви незрілої свободи, яка призводить до різних обмежень, прийняття неправильних рішень, навіть може зашкодити) іншим.Найчастіше діти під словом.. свобода» розуміють уседозволеність, безвідповідальність.Завдання 2 «Відповідальність—безвідповідальність»Батьки отримують аркуші паперу з твердженнями та ситуаціямиІнструкція. Зараз вам потрібно відмітити твердження, яке ,ви .вважаєте правомірна чи неправомірна. Потім порівняємо, як відповіли ви, а як діти.
№ з\п
|
Твердження, ситуація
|
Правомірна
|
неправомірна
|
1
|
Треба добре вчитися, щоб у майбутньому стати добрим фахівцем
| ||
2
|
Я виконаю поставлене завдання до наступного понеділка
| ||
3
|
Я поважаю твою думку, але в мене є своє бачення цих подій
| ||
4
|
Я не виконую це завдання, бо не маю часу
| ||
5
|
Я ніколи не кидаю на вулиці сміття, бо хочу , щоб село було чистим
| ||
6
|
Я зобов’язаний виконувати те що мені говорять старші
| ||
7
|
Батьки не хочуть, щоб я з ними дружив
| ||
8
|
Я вважаю, що я завжди правий
| ||
9
|
Я хочу відвідувати ті заняття, які мені подобаються
|
Ми з вами повинні критично ставитися до вчинків школярів, наших дітей, майбутнього покоління.
Адже, як писав В- Сухомлинський. «уся справа в одній дуже важливій закономірності виховання. Якщо людину вчать добре — вчать уміло розумно, наполегливо, вимогливо, в результаті буде добро.
Учать зла (дуже рідко, але буває й таке) — в результаті буде зло. Не вчать ні добра, ні зла— усе одно буде зло, бо людина народжується істотою, здатною стати людиною, але не готовою людиною
Права та обов'язки учня
Кожна дитина має знати свої права та обов'язки й відповідати за власні вчинки перед самою собою та перед іншими людьми(дорослими й однолітками).
Батьки отримують інформаційний аркуш «Права та обов'язки учня», з яким вони повиннісамостійно ознайомитися.
Учні мають право:
- обирати форми навчання, профілі, індивідуальні програми, спрямовані на розвиток особистості, талантів і розумових та фізичних здібностей у їх найповнішому обсязі;
- користуватися навчально-виробничою, науковою, матеріально - технічною, культурно-спортивною, побутовою, оздоровчою базою школи;
- на доступ до інформації в усіх галузях знань і професійної підготовки; ; - і jj
- брати участь у науково-дослідній,! експериментальній, конструкторській та інших видах науково-практичної діяльності, конференціях, олімпіадах, виставках, конкурсах;
- особисто або через: своїх представників брати участь у шкільному самоврядуванні;
- брати участь в обговоренні і вносити власні пропозиції щодо організації навчально-виробничого процесу і дозвілля, побуту, оздоровлення учнів;
- брати участь у добровільних творчих студіях, клубах, гуртках, групах за інтересами, самодіяльних об'єднаннях;
- користуватися послугами закладів охорони здоров'я, засобами лікування, профілактики захворювань і боротьби з хворобами та недоїданням;
- вільно висловлювати погляди з усі» питань, що стосуються учнівського колективу; і і
- користуватися благами соціального забезпечення, включаючи соціальне страхування
- на захист від будь-яких форм експлуатації, насилля (психологічного, фізичного, расового, релігійного) від однолітків, батьків опікунів педагогічних працівників, дорослих, які порушують права чи принижують їхню честь; гідність.
- на безпечні й нешкідливі умови навчання та праці;
- незалежно від статі, мови, релігії, національного, етнічного чи :соціального: положення, майнового стану, стану здоров'я, місця народження учня, його батьків або його опікуна користуватися при захисті правами, передбаченими Конвенцією ООН про права дитинні :
- Учні зобов'язані
- щодня відвідувати школу
- виконувати вимоги Статуту школи, правила внутрішнього розпорядку, дотримуватися діючого законодавства України; моральних, етичних норм співжиття;
- систематично і глибоко ;оволодівати знаннями, практичними навичками.амиіглра4изюий,ноїомайстерністю, підвищувати свій загальнокультурний рівень
- бережно ставитися до шкільного та суспільного майна;
- дбати про власну гігієну, зовнішній вигляд, загальний стан здоров'я;:Учитель. Ось і добігає кінця наша виховна година, на якій ми обговорювали важливі питання, що стосуються двох таких несумісних понять: дитина і злочин. Дійсно, пияцтво, алкоголізм, наркоманія — це обставини, які пов'язані зі злочинністю і правопорушенням. Адже більше половини всіх злочинів скоюється в стані сп'яніння, і хуліганство, і навмисні посягання на особу і майно теж вчинюються переважно особами в стані сп'яніння. І що найбільше жахає, так це те, що неповнолітні опиняються в цих тенетах.
І закінчити сьогоднішній урок мені хотілося б листом старшокласниці з м. Києва, яка опинилася вже за межею, коли потрібно нести кримінальну відповідальність. Ці слова, звернені до вас, її однолітків. Дівчина пише: «...Таких, як я, вже ніколи не переробиш, а ось ті, хто ще ніколи не ступав на цю стежину, себе не втрачайте. Придивіться до себе, допоможіть собі. І пам'ятайте, навколо вас є люди, яким ви не байдужі. Вони чекають на вас, щоб допомогти, подарувати любов, сподіваються на вашу відвертість і готові дати вам поради». Тож давайте будемо дбати про себе. Адже майбутнє кожного з вас, саме у ваших руках.
Немає коментарів:
Дописати коментар