План-конспект
уроку
для
учнів 6 класу
за темою
"My Family Tree"
Цілі
уроку:
практична: здійснювати
усне тренування у вживанні лексичного матеріалу, практикувати учнів у
монологічному та діалогічному мовленні, використовуючи активну лексику,
тренувати учнів у читанні тексту, вчити працювати з тестовими завданнями, вчити
працювати з комп’ютером;
освітня: вчити
учнів осмислювати та критично оцінювати отриману інформацію, вчити
застосовувати в мовленні загальні та спеціальні запитання і відповідати на них;
розвиваюча: розвивати мовленнєві здібності, розвивати вміння
логічно викладати власну думку, розвивати слухову і короткотривалу пам’ять,
мовну здогадку;
виховна: формувати
позитивні риси характеру: старанність, працелюбність, активність,
толерантність; виховувати в учнів розуміння важливості оволодіння іноземною
мовою та потреби користуватися нею як засобом спілкування.
Тип уроку: урок закріплення та застосування знань, умінь та навичок
з використанням інтерактивних методів навчання.
Форми роботи: парні,
групові, індивідуальні.
Обладнання:
комп’ютери, мультимедійна дошка, картки з індивідуальними вправами, магнітофон,
підручник: Несвіт А.М. Ми вивчаємо англійську мову, 6 клас.
Хід уроку
I.
Підготовка до сприйняття іншомовного мовлення
1.
Організаційний момент.
Beginning.
T. Good morning, children! Nice to meet you! Are you glad to be here? How
are you today? Tell me, please, about your mood
(the dialogues between the pupils about their
mood, with some compliments).
1.
Повідомлення теми й
цілей уроку.
Aim.
T. The topic of our lesson is "My Family Tree".
Today at the lesson we are going
-
to discuss some points about
families,
-
to ask each other questions,
-
to correct mistakes if any,
-
to listen to each other very
attentively,
-
to do different kinds of
activities,
-
to work with vocabulary,
-
to make the conclusion of
our work,
-
to speak perfect English,
-
to enjoy our being together.
And at the end of the
lesson you are going to get good and excellent marks.
The motto of our
lesson is "We are the best because we work hard"
3. Уведення в іншомовну атмосферу.
1) Мовленнєва зарядка.
Warming-up activity
(Мотивація класу).
T. Pay attention to the pronunciation.
Repeat
after me:
I'm a pupil.
I'm a smart pupil.
I'm a talented pupil.
I'm the most enthusiastic pupil.
I
try to be the best pupil in the world.
2) Використання інтерактивного методу навчання –
"Робота в парах".
T. I'll divide you into two teams. Look at Caroline's family. Try to
answer my questions as quick as you can. The quickest team will win. Please,
raise your hands to show you are ready to answer. (Presentation of the material
with the help of multimedia device).
Edward & Margaret
Stella & Michael Paula & William
Edwin Victoria
James Nancy
Quiz.
1.
Who is William's son?
2.
Who are Paula's daughters?
3.
Who is James's aunt?
4.
Who is Nancy's cousin?
5.
Who are Edwin's cousins?
6.
Who is Victoria's grandmother?
7.
Who is Edwin's uncle?
8.
Who are James's
grandparents?
9.
Who is Michael's wife?
10.
Who is Paula's husband?
11.
Who is an only child?
12.
Who has three cousins?
13.
Who has two brothers?
14.
Who is Stella's brother?
15.
Who are Margaret's
grandchildren?
Congratulations to the winner!
4.
Перевірка домашнього завдання.
II. Основна частина уроку
1.
Повторення та
активізація лексичного матеруалу теми, що вивчається.
1) Читання вірша, Впр.1, с. 40.
Family
Friendly and
kind
Helps, respects and supports
A little world created by love
Unit.
2) Виконання тренувальної вправи за допомогою комп’ютера. Використання
інтерактивного методу навчання – "Робота в групах".
Pupils are divided into 3 groups; each one is given the
individual task.
Look at the monitors of the computers, make up
the sentences in writing form on the sheets of papers (work with cards).
Group 1. Fill in the blanks.
1)
Sophia (have) _ a friend
Bill.
2)
I (to be) _ a schoolboy.
3)
(Do) _ your son Brian go to
school?
4)
My grandfather (live) _ with
us.
5)
(Have) _ they got a grandson
and a granddaughter?
Group 2. Choose the correct form of the verb in
the Present Simple.
1)
The family (is/are) _
friendly.
2)
(Do/does) _ your brother like his school?
3)
My relatives (have/has) _ a
wonderful car.
4)
There (is/are) _ a beautiful
sister's house near the river.
5)
There (is/are) _ two
bedrooms and a big kitchen in Rita's flat.
Group 3. Complete the sentences with the correct
word.
1.
My grandfather and my
grandmother are my parents/ uncles/ grandparents.
2.
My father's son is my cousin/ brother/ uncle.
3.
There are many classmates/ children/ husbands in our
family.
4.
Where do you live? I live in
a nice bathroom/a big kitchen/a beautiful
house.
5.
Do you have a big bedroom/ a nice supermarket/ a computer centre?
2.Relaxation.
T. Stand up, please. Listen to the tape-recorder, repeat and do the
exercises.
Pick up, put down, stand up, turn round,
Clap left, clap right, look up, look down,
Look left, look right, look up, look down
Turn round, sit down, touch something…brown!
Point to your friend, point to the door,
Look at the window, look at the floor,
Stand on your left leg, stand on your right,
Now sit down, touch something… white!
3. Пред’явлення тексту для
читання "A Family
Tree", впр. 2, с.40.
1) Pre-Reading Activities. Етап підготовки до
читання тексту.
Answer the questions.
1.
Have you a big family?
2.
Are you interested in the
history of your family?
3.
Do you know much about your
relatives?
4.
What do you know about your
grandparents?
5.
Have you ever speak about
the history of your family with the parents or relatives?
2)
While-Reading Activities.
Етап читання тексту.
(Presentation of
the text with the help of multimedia device).
Read the text, please, and discover how to make
a family tree.
a) Skimming. Переглядове читання тексту з метою отримання загального уявлення про
його зміст.
T. What do you want to know about the making a family tree?
b) Scanning. Читання тексту
"про себе" з метою максимально повного та точного розуміння всієї
інформації, що міститься в тексті, критичного її осмислення.
3) Post-Reading Activities. Контроль розуміння
тексту та виконання післятекстових комунікативних вправ.
Виконання впр.2b, с. 40.
Please, put the sentences of the exercise 2b in
the correct order.
2.
Активізація
мовленнєвих зразків.
a) Виконання впр.3, с. 40.
Please, look at the picture of Mrs Tyler's
family tree and complete the sentences.
b) Let's play the
game "Question Time".
P1, P2, P3 – Class.
Now, three of you put the questions according
to the content of the text with the following question words:
When
What
Where
How many
Why
III.
Заключна частина уроку
1.
Домашнє
завдання.
Впр. 5 (стор. 41).Виконати проектну роботу (створити та
намалювати родинне дерево).
2.
Підбиття
підсумків уроку.
Answer my questions, please.
What kind of information have you discussed at
the lesson?
Have you put each other the questions?
Did you answer the questions?
What kind of activities have you done at this
lesson?
Did you correct mistakes?
Have you understood how to make a family tree?
Who are you going to talk with to learn more
about your family?
Have you enjoyed our being together?
Thank you very much! Your marks are…(marks with
motivations). That's enough for today. I'm very pleased with you. Good-bye!
Enjoy your rest!