28.01.2019 Алгоритми з розгалуженнями для опрацювання величин.
Цілі:
- навчальна: познайомити учнів з операціями порівняння, алгоритмічною конструкцією розгалуження та її графічним поданням;
- розвивальна: розвивати логічне мислення; формувати вміння діяти за інструкцією, планувати свою діяльність, аналізувати i робити висновки;
- виховна: виховувати інформаційну культуру учнів, уважність, акуратність, дисциплінованість.
Тип уроку:
Обладнання та наочність: комп’ютери, підручники, презентація, проектор.
Хід уроку
І. Організаційний етап
- Привітання з класом
- Повідомлення теми і мети уроку
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
ІІІ. Актуалізація опорних знань
- Повторення раніше вивченого матеріалу
Для запису арифметичних виразів, аргументів математичних та деяких інших функцій можуть використовуватися числа або величини числового типу. Значення цих величин можуть бути цілими або дійсними числами.
Для опису числових величин мовою програмування Free Pascal використовують декілька службових слів. Це пов’язано з їх можливим діапазоном значень і відповідно обсягом, який вони можуть займати в пам’яті комп’ютера.
| Мова програмування | Тип | Опис числових величин мовою програмування | Можливе значення |
| Pascal | Цілий | byte | 0...225 |
| inteder |
- 2147483648..
2147483647..
| ||
| smallint | - 32768..32767 | ||
| Дійсний | real | Дійсне число |
Дійсні десяткові числа мовами програмування можна записати за звичайними правилами арифметики, проте в такому записі ціла частина від дробової відокремлюється десятковою крапкою, а не комою. Якщо десяткова крапка відсутня, число вважається цілим. Перед числом може записуватися знак «+» або «-». Якщо знак відсутній, за замовчуванням число вважається додатним. Наприклад, 9.23, 0.05. Для використання дуже великих чи дуже маленьких чисел їх подають у стандартному вигляді а • 10" і записують у вигляді аЕп, де позначення Еп замінює множення на 10 у степені п. Наприклад, число -0,0000017 можна записати у вигляді -1.7Е-6.
Перед тим, як використовувати змінні величини у програмі, описують ім’я та тип кожної змінної.
Тип змінної визначає:
- яких значень може набувати ця змінна;
- які операції над нею можна виконувати;
- який обсяг оперативної пам’яті буде виділено для зберігання значення цієї змінної.
Імена змінних та їх типи вказуються в проекті після ключового слова var (англ. variable - змінна).
У середовищі Lazarus кожна змінна має бути обов’язково описана у відповідному місці програми. Для цього після заголовка процедури перед тілом процедури, яке обмежується службовими словами begin та end, розміщують розділ оголошення змінних, що розпочинається службовим словом var;
var ім'я_змінної: тип_змінної;
Якщо описується декілька змінних одного типу, то їх імена записують через кому.
var змінна_1, ... , змінна_N: тип_змінних;
Якщо програма міститиме змінні різних типів, то службове слово var записують один раз, а перелік змінних кожного іншого типу записують у новому рядку.
var a: real; → змінна з іменем а дійсного типу
b, c: integer; → змінна з іменем d дійсного типу
Як забезпечити введення даних користувачем при виконанні програми?
У середовищі Lazarus для введення даних користувачем використовують функцію InputBox (), значення якої надають змінній відповідного типу. Результатом використання цієї функції є значення рядкового типу. У результаті виконання команди присвоювання, що містить таку функцію, на екран буде виводитися вікно введення, що містить заголовок, текст підказки та поле введення, до якого з клавіатури слід ввести необхідне значення. Можна також передбачити значення за замовчуванням, яке буде надаватися змінній, якщо користувач не введе відповідне значення з клавіатури. Значення заголовка вікна, підказки для введення даних та значення за замовчуванням є агрументами функції ІпріtВох ():
Змінна := Inputbox (‛Заголовок‛ ‛Підказка‛ ‛Значення за замовчуванням‛)
Якщо необхідно перетворити значення рядкового типу в числове або навпаки, використовують функції:
| Функція | Призначення функції |
| StrToInt (значння рядкового типу) | Перетворення значення рядкового типу в значення цілочисельного типу |
| StrToFloat (значння рядкового типу) | Перетворення значення рядкового типу в значення дійсного типу |
| FloatToStr (значння дійсного типу) | Перетворення значення дійсного типу в значення рядкового типу |
| InToStr (значення цілого типу) | Перетворення значення цілого типу в значення рядкого типу |
Наприклад, щоб змінна п при введенні даних користувачем із клавіатури набула цілого значення, у редакторі коду записують команду:
n := StrToInt(InputBox('Введення числа', 'Введіть число:', ' '));
У результаті виконання такої команди буде відображено вікно введення. Якщо після введення даних у поле введення користувач обере кнопку ОК, то змінній п буде надано значення, введене користувачем. Якщо натисне Cancel, то змінна п набуде значення, що вказане як значення за замовчуванням.
Складання та виконання проектів з повтореннями та розгалуженнями для опрацювання величин.
Завдання 1.
1. Відкрийте середовище Lazarus.
2. Створіть проект для розв’язування задачі: Відомі довжини сторін двох прямокутників. Обчислити площі прямокутників та порівняти їх. Визначити, чи є прямокутники квадратами. Визначити, чи вміститься один прямокутник усередину другого.
1. Розмістіть на формі поля для введення даних написи для виведення результатів і три кнопки.
2. У проекті:
• складіть обробник події Click для першої кнопки, виконання якого приведе до обчислення площ прямокутників та їх порівняння;
• складіть обробник події Click для другої кнопки, виконання якого, залежно від вибраних прапорців, приведе до визначення того, чи є відповідний прямокутник квадратом;
• складіть обробник події Click для третьої кнопки, виконання якого приведе до визначення, чи вміститься перший прямокутник усередину другого або другий прямокутник усередину першого, залежно від вибраного перемикача.
3. Збережіть проект у папці з іменем Практична 12_1, створеній у вашій папці.
Завантажити текст практичного завдання у форматі docx: https://goo.gl/XEUfUA
Немає коментарів:
Дописати коментар