неділя, 27 січня 2019 р.

8 клас

28.01.2019 Алгоритми з розгалуженнями для опрацювання величин.
Цілі:
  • навчальна: познайомити учнів з операціями порівняння, алгоритмічною конструкцією розгалуження та її графічним поданням;
  • розвивальна розвивати логічне мислення; формувати вміння діяти за інструкцією, планувати свою діяльність, аналізувати i робити висновки;
  • виховна:  виховувати інформаційну культуру учнів, уважність, акуратність, дисциплінованість.
Тип уроку:
  • засвоєння нових знань; формування вмінь і навичок;
Обладнання та наочність: комп’ютери, підручники, презентація, проектор.
Хід уроку
І. Організаційний етап
  • Привітання з класом
  • Повідомлення теми і мети уроку
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
ІІІ. Актуалізація опорних знань
  • Повторення раніше вивченого матеріалу
Для запису арифметичних виразів, аргументів математичних та де­яких інших функцій можуть використовуватися числа або величини чис­лового типу. Значення цих величин можуть бути цілими або дійсними числами.
Для опису числових величин мовою програмування Free Pascal вико­ристовують декілька службових слів. Це пов’язано з їх можливим діапа­зоном значень і відповідно обсягом, який вони можуть займати в пам’яті комп’ютера.
Мова програмуванняТипОпис числових величин мовою програмуванняМожливе значення
PascalЦілийbyte0...225
inteder
- 2147483648..
2147483647..
smallint- 32768..32767
ДійснийrealДійсне число
Дійсні десяткові числа мовами програмування можна записати за зви­чайними правилами арифметики, проте в такому записі ціла частина від дробової відокремлюється десятковою крапкою, а не комою. Якщо десят­кова крапка відсутня, число вважається цілим. Перед числом може запи­суватися знак «+» або «-». Якщо знак відсутній, за замовчуванням число вважається додатним. Наприклад, 9.23, 0.05. Для використання дуже великих чи дуже маленьких чисел їх подають у стандартному вигляді а • 10" і записують у вигляді аЕп, де позначення Еп замінює множення на 10 у степені п. Наприклад, число -0,0000017 можна записати у вигляді -1.7Е-6.
Перед тим, як використовувати змінні величини у програмі, описують ім’я та тип кожної змінної.
Тип змінної визначає:
  • яких значень може набувати ця змінна;
  • які операції над нею можна виконувати;
  • який обсяг оперативної пам’яті буде виділено для зберігання значен­ня цієї змінної.
Імена змінних та їх типи вказуються в проекті після ключового слова var (англ. variable - змінна).
У середовищі Lazarus кожна змінна має бути обов’язково описана у відповідному місці програми. Для цього після заголовка процедури перед тілом процедури, яке обмежується службовими словами begin та end, розміщують розділ оголошення змінних, що розпочинається службовим словом var;
var ім'я_змінної: тип_змінної;
Якщо описується декілька змінних одного типу, то їх імена записують через кому.
var змінна_1, ... , змінна_N: тип_змінних;
Якщо програма міститиме змінні різних типів, то службове слово var записують один раз, а перелік змінних кожного іншого типу записують у новому рядку.
var a: real; → змінна з іменем а дійсного типу
b, c: integer; → змінна з іменем d дійсного типу
Як забезпечити введення даних користувачем при виконанні програми?
У середовищі Lazarus для введення даних користувачем використову­ють функцію InputBox (), значення якої надають змінній відповідного типу. Результатом використання цієї функції  є значення рядкового типу. У результаті виконання команди присвоювання, що містить таку функцію, на екран буде виводитися вікно введення, що містить заголовок, текст підказки та поле введення, до яко­го з клавіатури слід ввести необхідне значення. Можна також передбачити значення за замовчуванням, яке буде надаватися змінній, якщо користу­вач не введе відповідне значення з клавіатури. Значення заголовка вікна,  підказки для введення даних та значення за замовчуванням є агрументами функції ІпріtВох ():
Змінна := Inputbox (‛Заголовок‛ ‛Підказка‛ ‛Значення за замовчуванням‛)
Якщо необхідно перетворити значення рядкового типу в числове або навпаки, використовують функції:
ФункціяПризначення функції
StrToInt (значння рядкового типу)Перетворення значення рядкового типу в значення цілочисельного типу
StrToFloat (значння рядкового типу)Перетворення значення рядкового типу в значення дійсного типу
FloatToStr (значння дійсного типу)Перетворення значення дійсного типу в значення рядкового типу
InToStr (значення цілого типу)Перетворення значення цілого типу в значення рядкого типу
Наприклад, щоб змінна п при введенні даних користувачем із клавіатури набула ці­лого значення, у редакторі коду записують команду:
n := StrToInt(InputBox('Введення числа', 'Введіть число:', ' '));
У результаті виконання такої команди буде відображено вікно введен­ня. Якщо після введення даних у поле введення користувач обере кнопку ОК, то змінній п буде надано значення, введене користува­чем. Якщо натисне Cancel, то змінна п набуде значення, що вказане як значення за замовчуванням.

Складання та виконання проектів з повтореннями та розгалуженнями для опрацювання величин. Завдання 1. 1. Відкрийте середовище Lazarus. 2. Створіть проект для розв’язування задачі: Відомі довжини сторін двох прямокутників. Обчислити площі прямокутників та порівняти їх. Визначити, чи є прямокутники квадратами. Визначити, чи вміститься один прямокутник усередину другого. 1. Розмістіть на формі поля для введення даних написи для виведення результатів і три кнопки. 2. У проекті: • складіть обробник події Click для першої кнопки, виконання якого приведе до обчислення площ прямокутників та їх порівняння; • складіть обробник події Click для другої кнопки, виконання якого, залежно від вибраних прапорців, приведе до визначення того, чи є відповідний прямокутник квадратом; • складіть обробник події Click для третьої кнопки, виконання якого приведе до визначення, чи вміститься перший прямокутник усередину другого або другий прямокутник усередину першого, залежно від вибраного перемикача. 3. Збережіть проект у папці з іменем Практична 12_1, створеній у вашій папці. Завантажити текст практичного завдання у форматі docx: https://goo.gl/XEUfUA

Немає коментарів: