Інформаційні
процеси та системи
Автор: Бакай Людмила Вікторівна.
Мета:
- навчальна: ознайомити учнів з інформаційними процесами та системами, носіями повідомлень, навчити розпізнавати та аналізувати інформаційні процеси, розглянути призначення різних пристроїв для роботи з даними; розглянути роль інформаційних технологій у житті сучасної людини;
- розвивальна: розвивати навички роботи за комп’ютером, логічне та абстрактне мислення, учити аналізувати, виділяти головне;
- виховна: виховувати інформаційну культуру учнів, уважність, дисциплінованість, посидючість.
Обладнання та наочність: мультимедій
не обладнання, комп’ютери з доступом до інтернету, інструкції з ТБ у кабінеті інформатики, навчальна презентація.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційний момент
- Привітання із класом, перевірка присутніх
- Перевірка готовності учнів до уроку
- Повторення правил з безпеки життєдіяльності в кабінеті інформатики
ІІ. Актуалізація опорних знань
- Фронтальне опитування або тести -тут
- Як ви розумієте термін «Комп’ютер»? (електронний пристрій призначений для опрацювання даних різного типу)
- Назвіть основні групи пристроїв, які входять до складу комп’ютера?
- Які види сучасних комп’ютерів ви знаєте?
- Дайте визначення поняттю інформатика? (це наука про інформацію, комп’ютери та їх використання)
- Що таке інформація? (це відомості про світ, що нас оточує, про явища, які відбуваються в ньому)
- Як ви розумієте поняття Повідомлення? (це дані, що підлягають передаванню)
- Які способи подання повідомлень вам відомі? (текстовий, графічний, звуковий, умовні жести та сигнали, комбінований)
- Що таке дані? (це сукупність відомостей, які зафіксовані на деякому носії для збереження, передавання та опрацювання)
- Які розрізняють типи даних? (числові, текстові, графічні, звукові, відеодані)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми й мети уроку
Людина – це істота соціальна, яка потребує постійного спілкування і сучасний технічний прогрес дозволяє їй спілкуватись необмежено за допомогою інформаційних технологій та комп’ютеризації. Тобто інформаційні технології є надзвичайно важливими для сучасної людини, оскільки вони дають можливість розвиватись всім галузям життєдіяльності людини. Сучасна людина, яка не вміє користуватись персональним комп’ютером (ПК) позбавлена змоги отримувати найновішу інформацію або для її отримання витрачає дуже багато часу. Тому вивчення інформатики є надзвичайно актуальним для молодих людей, які тільки вступають в життя.
Щоб здогадатись тему нашого уроку я пропоную розгадати ребуси (Процес, Обробка). Отже, тема нашого уроку: «Інформаційні процеси та системи. Роль інформаційних технологій у житті сучасної людини.»
IV. Вивчення нового матеріалу
- Подання нового матеріалу з використанням навчальної презентації
Людина сприймає інформацію за допомогою органів чуття, як виявляється на 90% вона сприймає її за допомогою зору, на 9%-слуху, і лише на 1% за допомогою інших органів чуття. Процес – послідовність взаємопов’язаних дій, що тривають протягом певного часу. Людина постійно отримує, шукає, зберігає, опрацьовує, захищає і передає повідомлення, коли пізнає навколишній світ та спілкується. При цьому вона може виконувати з повідомленнями різні дії залежно від поставленої мети. Такі дії називають інформаційними процесами.
Людина отримує повідомлення за допомогою своїх органів чуття, при цьому може користуватися спеціальними пристроями. Наприклад, для: Визначення температури в електричній печі – використовують вбудований термометр, оскільки висока температура небезпечна для людини; Спостереження за космічними об’єктами – використовують телескоп, оскільки космічні об’єкти розташовані на відстані й недосяжні для звичайного зору.
Сьогодні використовують різні пристрої для отримання повідомлень як у побуті, так і на роботі: Електронні ваги використовують для зважування предметів, Спідометром фіксують швидкість, за допомогою мікроскопа вивчають дрібні предмети, Барометром визначають атмосферний тиск.
Упродовж життя ми постійно шукаємо нові повідомлення, які допомагають нам розвиватися: Пошук відомостей в Інтернеті, Довідкова служба на вокзалі, Електронна енциклопедія, Профорієнтаційний термінал. Для здійснення успішного пошуку людина має чітко сформулювати запитання з потрібної теми про предмет чи явище, звернутися з ним до відповідного джерела, отримати повідомлення та опрацювати його. Результати пошуку подаються в певному вигляді й обов’язково аналізуються та оцінюються.
Отримані чи знайдені повідомлення можна передавати. Текстові, звукові, графічні повідомлення можна передавати за допомогою сучасних пристроїв: стаціонарний телефон, мобільний телефон, факс, супутникова антена.
Опрацювання повідомлень, як правило, пов’язане з їх зміною. Повідомлення опрацьовуються під час зміни способу їх подання. Наприклад:
- Скрипаль, граючи на скрипці, перетворює повідомлення, написані нотами, на звуки;
- Художник може на комп’ютері перетворити сканований малюнок на електронне зображення;
- Після перенесення знятого на камеру відео редактор на комп’ютері монтує відеоролик.
Опрацювання повідомлень відбувається з метою вирішення певного завдання, наприклад, розв’язування задачі з математики. Розв’язати задачу можна за допомогою міркування, пригадування, виконання обчислень та знань, які отримав раніше. Кінцеві чи проміжні результати можна зберігати, а можна передавати, щоб, наприклад, обговорити чи оприлюднити.
До винайдення писемності люди зберігали повідомлення тільки у своїй пам’яті. Пізніше вони навчилися зберігати повідомлення на різних предметах — носіях, які постійно покращувались. Носій повідомлення — будь-який предмет, що його містить та може тривалий час зберігати. Сучасні носії повідомлень: карта пам’яті, диск, дискета, флешка, вінчестер. Для збереження повідомлень на таких носіях використовують: принтер, диктофон, фотоапарат, комп’ютер, відеокамера.
Інформаційні процеси відбуваються в інформаційних системах. Інформаційна система — це сукупність взаємопов’язаних засобів і методів здійснення інформаційних процесів. Роль інформатики в суспільстві полягає у вдосконаленні методів і засобів перетворення інформації. Завдяки розповсюдженню комп’ютерів інформатика є не лише наукою, а й сферою діяльності багатьох людей, що впливає на рівень продуктивності праці у всіх галузях народного господарства. Для отримання, пошуку, передавання, опрацювання, збереження повідомлень люди різних професій використовують комп’ютери та інші електронні пристрої. Все більшої популярності набирає автоматизація, робототехніка, моделювання, обробка даних, біоніка, віртуальна реальність, нанотехнології та штучний інтелект. Однак не варто забувати й про проблеми, які спричиняють технології це і технологічне сміття, спалювання вугілля, мазуту, природного газу, використання атомної енергії, енергії води та Сонця.
V. Закріплення і систематизація набутих знань
- Дайте відповіді на запитання:
- Як ви розумієте поняття «інформаційні процеси»?
- Які ви знаєте інформаційні процеси?
- Які є способи передавання інформації?
- У чому полягають процеси зберігання, передавання, опрацювання і пошуку повідомлень?
- Які інформаційні процеси відбуваються під час навчання?
- Які пристрої використовує людина, здійснюючи інформаційні процеси?
- Робота за комп’ютером.
- Знайдіть на робочому столі папку 5 клас Урок 2.
- Опрацюйте інтерактивні вправи, перейшовши за посиланнями:
- http://learningapps.org/watch?v=p2pz9esxt
- https://learningapps.org/watch?v=paj9vosm3
- https://learningapps.org/view1887340
VI. Підбиття підсумків уроку
- Інтерактивна гра «Інтерв’ю» Доповніть речення:
На уроці я дізнався…
На уроці я навчився…
На уроці я спробував…
Тепер я можу…
- Домашнє завдання. Опрацювати конспект уроку, підготувати презентацію на тему: «Роль інформаційних технологій в житті сучасної людини».
Немає коментарів:
Дописати коментар