Створення та опрацювання
векторних графічних зображень засобами MS Word
Мета.
Навчальна. Ознайомитися з вбудованим векторним графічним редактором в MS Wrd 2003. Навчитися виконувати операції з графічними примітивами.
Розвиваюча. Розвивати логічне та абстрактне мислення.Виховна. Виховувати любов до рідного краю, його традицій та народних символів.
Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.
Матеріали для роботи з учнями:
План
- Актуалізація опорних знань.
- Растровий графічний редактор Paint.
- Задачі та завдання до уроку.
- Типові запитання до уроку.
- Домашнє завдання.
Хід уроку
1. Актуалізація опорних знань.
- Який принцип побудови векторних зображень? Наведіть приклади графічних примітивів.
- Які інструменти використовуються в графічному редакторі Paint для малювання геометричних фігур? Опишіть, як ними користуватися.
- Як виділити на Робочому столі окремий об’єкт, групу об’єктів?
- Поясніть суть операцій редагування та форматування.
- Як здійснюється переміщення, видалення, копіювання фрагментів тексту в Word 2003?
2. Вивчення нового матеріалу.
Основи векторної графіки
Як
уже зазначалося, векторне графічне зображення складається з графічних
примітивів - відрізків, кривих, ламаних, прямокутників, многокутників,
овалів тощо (рис. 7.20).
На
малюнку об’єкти можуть накладатися, утворюючи багатошарове зображення, в
якому кожний окремий об’єкт розміщується у своєму шарі. Графічні
примітиви є самостійними об’єктами, і їх можна змінювати незалежно від
інших об’єктів цього зображення.
Одним із
графічних примітивів векторного малюнка є лінія. Лінія може бути
замкненою або незамкненою. Об’єкт лінія характеризується такими
властивостями: форма, товщина, тип, шаблон, колір та ін. Можливі значення цих властивостей наведено в таблиці 7.13.
Іншими
графічними примітивами є фігури, які обмежені замкненими лініями. Ці
замкнені лінії утворюють контур фігури, а частина площини, яку вони
обмежують, - внутрішню область фігури (рис. 7.19). Внутрішня область
фігури може бути зафарбована. При цьому можна використати один із п’яти
способів (ефектів) заливки: однорідна, градієнтна, візерунок, текстура,
рисунок (табл. 7.14).
При
збереженні векторного зображення у файлі всі його об’єкти описуються
математично, за допомогою векторів. Тому цей вид графіки й отримав таку
назву.
Для тих, хто хоче знати більше!
У
векторному зображенні відрізок задається вектором, початок якого є
одним із кінців відрізка, а його кінець - іншим кінцем відрізка (рис.
7.20). Прямокутник - вектором, початок якого є однією з вершин
прямокутника, а кінець - протилежною вершиною. Коло задається вектором,
початком якого є центр кола, а кінцем - довільна точка кола. Контури
фігур довільної форми та криві лінії описуються сукупністю векторів.
Кожна
крива має кілька опорних точок, які називаються вузлами. Частина
кривої, яка з’єднує два сусідніх вузла, називається сегментом. На
рисунку 7.21. наведено приклад кривої, в якої чотири вузли і три
сегменти.
Панель Малювання
Векторні графічні об'єкти в Word 2003 можна створювати і редагувати, використовуючи інструменти панелі Малювання (рис. 7.22).
Щоб
відобразити на екрані панель інструментів Малювання, потрібно
встановити позначку прапорця біля назви цієї панелі в пункті Панелі
інструментів меню Вигляд або вибрати кнопку Панель малювання на
Стандартній панелі інструментів. Панель Малювання, зазвичай,
розміщується над Рядком стану в нижній частині вікна програми. Перелік
кнопок панелі інструментів Малювання та їх призначення наведено у
таблиці 7.15.
Створення і опрацювання графічних об’єктів у Word2003
При
створенні графічного зображення у Word 2003 зручно користуватися
сіткою, яка дає змогу регулювати розміри графічних об’єктів, спрощує
малювання прямих ліній і вирівнювання об’єктів. Для відображення сітки
потрібно у меню Малювання панелі Малювання вибрати команду Сітка. У
діалоговому вікні Прив’язування до сітки потрібно вказати крок сітки,
встановити позначку прапорця Відображати лінії сітки на екрані. Лінії
сітки відображаються на екрані тільки в режимі перегляду Розмітка
сторінки і не друкуються при виведенні документа на друк. Для того щоб
приховати сітку, потрібно зняти позначку відповідного прапорця.
Коли
зображення, яке створюється, складається з кількох фігур, то бажано
розміщувати його на полотні, яке представляє собою спеціально виділену
область документа. Полотно встановлює розміри зображення на аркуші,
допомагає впорядковувати об’єкти, здійснювати редагування всього
зображення. Створюють полотно до початку малювання за таким алгоритмом:
- Вибрати місце на аркуші, де створюватимуться зображення.
- Виконати Сервіс Параметри Загальні.
- Встановити позначку прапорця Автоматично створювати полотно при вставці автофігур.
Розміри
полотна можна змінити за допомогою маркерів зміни розмірів. Значення
інших властивостей полотна (заливки, розташування, масштабу тощо)
змінюються у вікні Формат полотна, яке відкривається за допомогою
контекстного меню цього об’єкта. Відмінити відображення полотна можна,
знявши відповідну позначку прапорця ( Сервіс Параметри -Загальні).
Графічні
примітиви, які можна створювати у Word 2003, поділяються на кілька
груп: лінії, основні фігури, фігурні стрілки, блок-схема, виноски, зірки
та стрічки. Перелік відповідних інструментів можна відкрити вибором
списку Автофігури на панелі Малювання.
У групі Лінії можна використати кілька видів ліній - пряма лінія, сполучна лінія, крива, полілінія та мальована крива.
Для малювання прямих
ліній використовують інструменти - Пряма, Стрілка, Двостороння стрілка.
Створення цих об’єктів відбувається аналогічно малюванню прямої лінії у
графічному редакторі Paint.
Інструмент
Крива дає змогу намалювати криву за її вузлами. Інструмент Полілінія
використовується для створення ламаних ліній і кривих. У процесі
малювання цих ліній визначаються їх вузли, які в подальшому можна
використати для редагування цих ліній.
Алгоритм створення ламаної або довільної кривої:
- Відкрити на панелі Малювання у списку Автофігури групу інструментів Лінії.
- Вибрати інструмент Полілінія або Крива.
- Вибрати на аркуші початкову точку лінії.
- Вибрати по черзі вершини ламаної або вузли кривої.
- Двічі клацнути в кінцевій точці лінії.
Для
створення замкненої ламаної або кривої потрібно її кінцеву точку
вибрати біля початкової точки цієї лінії. Програма автоматично з’єднає
ці точки, замкнувши лінію.
Інструмент
Мальована крива використовується для створення довільної кривої,
імітуючи малювання лінії олівцем від руки. Мальована крива створюється
таким самим чином, як і лінія в графічному редакторі Paint з
використанням інструменту Олівець.
Друга
група інструментів списку Автофігури - це Сполучні лінії. Сполучна лінія
- це лінія, яка з’єднує дві фігури на зображенні. Приєднуються кінці
сполучної лінії тільки до тих місць фігур, які позначені маркерами
з’єднання (маленькі блакитні квадрати, що розташовані на контурі
фігури). Приєднані кінці сполучної лінії позначаються червоним
кружечком, а неприєднані - зеленим. Під час змінення розташування
з’єднаних фігур, ці лінії залишаються приєднаними до фігур і
переміщуються разом із ними. Створювати сполучні лінії можна тільки для
фігур, які розміщені на полотні.
Різні види сполучних ліній створюються з використанням дев'яти відповідних інструментів (рис. 7.23) за таким алгоритмом:
- Відкрити групу інструментів Сполучні лінії в списку Автофігури на панелі Малювання.
- Вибрати один з інструментів створення сполучних ліній.
- Вибрати точку на першій фігурі, в якій потрібно приєднати сполучну лінію.
- Вибрати точку з’єднання на іншій фігурі.
Інструменти з груп Основні фігури, Блок-схема, Фігурні стрілки, Зірки і стрічки
тощо
використовуються для створення примітивів, які мають задану геометричну
форму. Наприклад, ромб, трикутник, подвійна стрілка, усміхнене обличчя,
дуга, місяць тощо. Малювання цих фігур виконується за таким алгоритмом:
- Відкрити на панелі Малювання у списку Автофігури потрібну групу інструментів.
- Вибрати у наведеному переліку інструмент малювання потрібної фігури.
- Перевести вказівник у робочу область документа.
- Зафіксувати початкову точку малювання фігури натисканням лівої кнопки миші.
- Перемістити вказівник у кінцеву точку малювання фігури, утримуючи натиснутою ліву кнопку миші.
- Відпустити ліву кнопку миші.
Особливості малювання фігур:
- якщо при малюванні овалу або прямокутника утримувати натиснутою клавішу Shift, то створюватимуться фігури правильної форми - круг або квадрат;
- утримання клавіші Shift при малюванні ліній і стрілок обмежує кути нахилу значеннями, кратними 15°;
- малювання фігур при натиснутій клавіші Ctrl здійснюється від центра фігури, що малюється;
- якщо потрібно послідовно намалювати кілька об’єктів одного виду, то відповідний інструмент слід вибрати подвійним клацанням. Намалювавши всі потрібні об’єкти, натиснути клавішу ESC.
Звертаємо вашу увагу!
Щоб полегшити малювання дрібних деталей зображення, бажано збільшити масштаб відображення документа.
Редагування і форматування графічних об’єктів
Створений
графічний об’єкт можна редагувати і форматувати. Слід пам’ятати, що
будь-які операцій редагування або форматування завжди застосовуються до
виділеного об’єкту або групи об’єктів.
Щоб
виділити об’єкт, потрібно вибрати його на зображенні. При наведенні
вказівника на об’єкт, вказівник змінює свій вигляд на такии + .
Після
вибору об’єкта навколо нього з’являються маркери зміни розмірів, а для
деяких графічних об’єктів також і маркер обертання - це спеціальні
позначки у вигляді маленьких кружечків, які розташовані навколо фігури
(рис. 7.24). Переміщення маркерів зміни розмірів призводить до
відповідної зміни розмірів фігури, а переміщенням маркера обертання
можна повернути об’єкт на довільний кут.
Для
деяких фігур існує ще один маркер - маркер зміни форми, який має вигляд
маленького жовтого ромба. Використовуючи його, можна змінювати
зовнішній вигляд фігур, але їх ширина та висота залишаються незмінними.
Наприклад, можна змінити вигляд вістря стрілки, як це показано на
рисунку 7.25. Усі ці фігури отримані модифікацією форми першої фігури.
Зміна форми кривих здійснюється за рахунок переміщення їх вузлів (рис. 7.26). Для цього слід:
- Вибрати кнопку Розпочати зміну вузлів у списку Малювання на панелі Малювання.
- Перетягнути вузли лінії (маленькі чорні квадрати) у потрібне місце.
Виконання
операцій редагування графічних об’єктів (видалення, копіювання та
переміщення малюнка або його елементів) здійснюється стандартними
способами Word: з використанням Буфера обміну, сполучень клавіш або
перетягуванням (див. табл. 6.8).
Якщо
графічний об’єкт потрібно перемістити на незначну відстань, то для
виділеного об’єкта це можна зробити натисканням клавіш керування
курсором у відповідному напрямку. Крок такого переміщення дорівнюватиме
встановленому кроку графічної сітки. Для його зменшення при переміщенні
слід додатково утримувати натиснутою клавішу Ctrl.
У
створеного векторного об’єкта можна змінювати значення його
властивостей, тобто форматувати. До операцій форматування відноситься:
зміна форми і розмірів об’єкта, кольору, типу та шаблону його контуру,
кольору і ефекту заливки тощо.
Встановлення
значень властивостей графічних об’єктів також можна здійснювати в
діалоговому вікні Формат автофігури, яке можна відкрити однойменною
командою контекстного меню цього об’єкта. Після того потрібно встановити
необхідні значення на вкладках Колір та лінії, Розмір та Розташування
цього вікна.
Також для форматування
графічних об’єктів зручно користуватися кнопками панелі Малювання. Для
цього потрібно виділити об’єкт, вибрати необхідну кнопку на панелі і
вибрати потрібне значення тієї чи іншої властивості: колір заливки,
колір та тип її ліній, вид тіні чи об’єму тощо.
Для
графічних об’єктів, як і для текстових фрагментів, можна застосовувати
форматування за зразком, яке дає змогу відформатувати деякий графічний
об’єкт так само, як і вже існуючий об’єкт зображення.
- Що таке графічні примітиви? Наведіть приклади.
- Опишіть властивості лінії.
- Як у Word 2003 намалювати пряму лінію? Які інструменти для цього використовують?
- Опишіть види ліній, які можна побудувати у Word 2003. Які інструменти для цього використовують?
- Наведіть алгоритм малювання довільної фігури у Word 2003.
- Що таке полотно і яке його призначення? Як його вставити у документ?
- Для чого призначена сітка? Як її відобразити?
- Поясніть, для чого використовуються клавіші Ctrl і Shift при малюванні.
- Для чого призначені маркери зміни розміру; маркер обертання? Як ними користуватися?
- Значення яких властивостей ліній можна змінити?
- Які ефекти заливки можна використовувати?
- Як у текстовому документі виділити графічний об’єкт?
- Як перемістити малюнок або його елемент на інше місце?
- Наведіть алгоритм малювання трьох однакових зображень сонця.
- Опишіть призначення елементів керування панелі Малювання.
- Які операції редагування та форматування можна здійснювати з векторними малюнками в текстовому документі?
- Відкрийте вказаний учителем файл (наприклад, Тема 7\Завдання 7.4\вправа 1.doc). Перемістіть об’єкти в зображенні у порядку 3-1-2 . Змініть розміри об’єктів зображення: маленькі об’єкти - збільшіть, а великі - зменшіть.
- Відкрийте вказаний учителем файл (наприклад, Тема 7\Завдання 7.4\вправа 2.doc). Видаліть із зображення всі стрілки. Змініть форму кожному об’ єкт, використовуючи маркера зміни форми.
- Відкрийте вказаний вчителем файл (наприклад, Тема 7\Завдання 7.4\вправа 3.doc). Створіть три копії зображеного об’єкту. Поверніть зображення у різні сторони.
- Відкрийте вказаний учителем файл (наприклад, Тема 7\Завдання 7.4\вправа 4.doc). Відформатуйте всі об’єкти зображення за форматом першого об’єкта.
- Намалюйте ламану, використовуючи алгоритм, наведений у підручнику. Створіть кілька копій об’єкту. По-різному відформатуйте їх.
- Намалюйте криву, використовуючи алгоритм, наведений у підручнику. Створіть кілька копій об’єкту. Змініть форму кожної кривої переміщенням вузлів.
- Напишіть на аркуші своє ім’я, використовуючи інструмент Мальована крива.
- Намалюйте зірку. Створіть п’ять копій об’єкту і розмістіть зірки по колу.
- Намалюйте трапецію. Створіть кілька копій об’єкту. До кожного з них застосуйте різні види тіней, об’ємних ефектів, різні ефекти заливки.
- З’ясуйте на практиці, чи для всіх графічних об’єктів можна додати тінь або об’ємний ефект.
- Намалюйте чотири фігури (елементи блок-схем) та розташуйте їх поруч. З’єднайте фігури сполучними лініями. Продемонструйте особливості цих ліній при переміщенні фігур, до яких вони прикріплені.
- Перегляньте властивості вказаних учителем файлів векторних графічних зображень (наприклад, з папки Тема 7\Завдання до 7.4\Вправа 12) і заповніть таблицю. Для виконання завдання скористайтеся командою Властивості контекстного меню файлу. На підставі отриманих даних зробіть висновок, що впливає на розмір файлу векторної графіки.
- Знайдіть інформацію про криві Без’є. Поясніть, яким чином вони використовуються при побудові кривих у векторній графіці.
- Вивчити конспект.
- Виконати завдання № 12, 13.