неділя, 20 березня 2016 р.

7 Копіювання та переміщення формул


 Копіювання і переміщення формул. Поняття про модифікацію формул при копіюванні.
Мета:
навчальна: ввести поняття формули в електронних таблицях; вивчити правила запису найпростіших формул, їх копіювання та переміщення; поняття про модифікацію формул при копіюванні; формувати навички виконання завдань із формулами;
розвивальна: розвивати аналітичне мислення, пам’ять та увагу;
виховна: виховувати зосередженість, вміння активно сприймати новий матеріал.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання та наочність: ПК із встановленими ОС і Microsoft Office Excel, картки з практичними завданнями.
Обладнання та наочність: ПК із встановленими ОС і Microsoft Office Excel, картки з практичними завданнями.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація знань учнів.
Вправа «Асоціативний кущ».
Учні разом з учителем складають на дошці, асоціативний кущ на тему «Електронні таблиці в MS Excel», де вказують всі відомі їм поняття про електронні таблиці.


ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Уявіть, що ви маєте власний бізнес і виконуєте підрахунок кількості, вартості продукції і отриманого заробітку. Якщо продукції небагато, то це можна зробити і без комп’ютера, за допомогою калькулятора. А якщо у вас велика фірма, багато різноманітної продукції – це вже проблемно. Табличний процесор дає можливості автоматично проводити різні математичні обрахунки з великою кількістю даних. У такому випадку достатньо зробити обрахунок для однієї 1. Формули в Excel.
Формула – це вираз, який задає порядок обчислення в електронній таблиці. В Excel формула – це послідовність символів, що починається зі знака рівності  =. У цю послідовність символів можуть входити числа, тексти, посилання на клітинки, знаки дій (оператори), дужки та функції. Результатом роботи формули є нове значення, що виводиться як результат обчислення формули за вже наявними даними.
Оператори, які використовуються у формулах
Позначка
Дія
+
Додавання
-
Віднімання
*
Множення
 /
Ділення
^
Піднесення до степеня
%
Операція відсотка (застосовується до окремого числа)
При обчисленнях за допомогою формул дотримується прийнятий у математиці порядок виконання арифметичних операцій.
Приклади формул:

 
Як приклад, введемо формулу для обчислення площі прямокутника S=a*b .


Excel urok 03_tema from Оксана Кімакович
Клітинки А2:В3 заповнюють самостійно. У клітинку С2 ставлять курсор і в рядку формул записують формулу =А2*В2. Щоб не набирати формулу вручну, можна поставити курсор у клітинку С2, у рядку формул набрати знак =, а потім клацнути на клітинці А2, її кольоровий запис з’явиться у рядку формул і в клітинці С2, потім набрати знак * і виділити клітинку В2 (аналогічно як А2) і натиснути Enter.
У клітинці C2 з’явиться число площі прямокутника. За допомогою маркера заповнення протягнути це значення на інші клітинки і вони заповняться автоматично.
2.     Посилання на клітинки.
Посилання на клітинку складається з адреси клітинки, до якої додаються вказівки на місце її розташування, якщо вона знаходиться не на тому самому аркуші, що й клітинка, до якої вводиться формула. Якщо у формулі використовуються посилання на клітинки, то під час обчислення за цією формулою використовуються дані із цих клітинок.
У клітинці С2 міститься формула =А2*В2, якій при введених у клітинки А2 і В2 числах 3 і 2 відповідає число 6, тобто 3*2=6. Якщо дані в клітинках А2 і В2 зміняться, то і в С2 автоматично зміниться.

3.     Модифікація формул при копіюванні.
Під час копіювання формул відбувається їх модифікація за таким правилом: номери стовпців (рядків) у посиланнях змінюються на різницю номерів кінцевого і початкового стовпців (рядків). Під час переміщення формули не модифікуються.
Копіюючи формулу можна отримати таку саму, а можна отримати формули що не дублюють початкову. Різниця в виді формули тільки у виді посилання на комірки.
Посилання бувають:
v Відносними (А4) – посилання, які при копіюванні коригуються відносно напрямку копіювання (Наприклад, комірка С4 містить формулу А4+В4, при копіюванні А4 зміниться на А5 або А3 в залежності від напрямку копіювання вниз чи вгору, при цьому формула буде справедливою для наступної комірки, С3 = А3+В3, або С5 = А5+В5)
v Абсолютними ($А$4) посилання залишається постійним при копіюванні, адреса клітинки не змінюється (Наприклад, комірка С4 містить формулу А4*$В$4, при копіюванні А4 зміниться на А5 або А3 в залежності від напрямку копіювання вниз чи вгору, при цьому В4 залишиться постійною і формула буде справедливою для наступної комірки, С3 = А3*$В$4, або С5 = А5*$В$)
v Комбінованими (мішаними) ($А4, А$4) посилання в якому або назва стовпця є абсолютною, а номер рядка ні, або навпаки. (Наприклад, комірка С4 містить формулу А4*$В4, при копіюванні А4 зміниться на А5 або А3 в залежності від напрямку копіювання вниз чи вгору, при цьому В4 не залишиться постійною і формула буде справедливою для наступної комірки, С3 = А3*$В3, або С5 = А5*$В5).
2.     Помилки при введенні формул та чисел.
Значення помилки
Причина
# ДІЛ/0
Задано ділення на 0
#Знач!
Вказано неправильний аргумент або оператор
#Ім’я
Вказано недопустиме ім’я
#Н/Д
Значення відсутнє
#Пусто!
Задано область перетину двох діапазонів, що не перетинаються
#Посил!
Вказано некоректне посилання
#Число!
Помилка при використанні або одержані числа
####
Число не вміщується у клітинку за довжиною

Щоб перевірити помилки натискаємо меню Сервіс – Перевірка наявності помилок.

V. Закріплення знань.
Інструктаж з техніки безпеки.
Учні за комп’ютерами виконують тренувальні вправи.
Завдання 1. Подайте наведені вирази, як формули Excel:



Фізкультхвилинка
Учні виконують вправи для очей, рук і корпуса, рекомендовані під час роботи з комп’ютером.

VІ. Рефлексія. «Рефлексивний екран».
Учні по черзі висловлюють одним реченням враження від уроку, вибираючи початок фрази з рефлексивного екрану.
Рефлексивний екран
       На уроці я дізнався...
       На уроці було цікаво...
       На уроці було важко...
       На уроці я виконував завдання...
       На уроці я зрозумів, що...
       На уроці я відчув, що...
       На уроці я отримав...
       На уроці я навчився...
       На уроці в мене вийшло...
       На уроці я зміг...
       На уроці я спробував…
       Тепер я можу…
       Мене здивувало…

VІІ. Домашнє завдання.

Прочитати дану тему у підручнику. Опрацювати записи у зошиті.