Копіювання і переміщення формул. Поняття про модифікацію формул при копіюванні.
Мета:
навчальна: ввести поняття формули в електронних таблицях; вивчити правила запису найпростіших формул, їх копіювання та переміщення; поняття про модифікацію формул при копіюванні; формувати навички виконання завдань із формулами;
розвивальна: розвивати аналітичне мислення, пам’ять та увагу;
виховна: виховувати зосередженість, вміння активно сприймати новий матеріал.
Обладнання та наочність: ПК із встановленими ОС і Microsoft Office Excel, картки з практичними завданнями.
Обладнання та
наочність: ПК із встановленими ОС і Microsoft Office Excel, картки з практичними завданнями.
Хід уроку
І. Організаційний
момент.
ІІ. Перевірка
домашнього завдання. Актуалізація знань учнів.
Вправа «Асоціативний кущ».
Учні разом з учителем складають на дошці, асоціативний кущ
на тему «Електронні таблиці в MS Excel», де вказують всі відомі їм поняття про
електронні таблиці.
ІІІ. Мотивація
навчальної діяльності.
Уявіть, що ви маєте власний бізнес і виконуєте
підрахунок кількості, вартості продукції і отриманого заробітку. Якщо продукції
небагато, то це можна зробити і без комп’ютера, за допомогою калькулятора. А
якщо у вас велика фірма, багато різноманітної продукції – це вже проблемно.
Табличний процесор дає можливості автоматично проводити різні математичні
обрахунки з великою кількістю даних. У такому випадку достатньо зробити
обрахунок для однієї 1. Формули в Excel.
Формула – це
вираз, який задає порядок обчислення в електронній таблиці. В Excel формула – це послідовність символів, що
починається зі знака рівності =. У цю послідовність символів можуть
входити числа, тексти, посилання на клітинки, знаки дій (оператори), дужки та функції.
Результатом роботи формули є нове значення, що виводиться як результат
обчислення формули за вже наявними даними.
Оператори, які використовуються у формулах
Позначка
|
Дія
|
+
|
Додавання
|
-
|
Віднімання
|
*
|
Множення
|
/
|
Ділення
|
^
|
Піднесення до степеня
|
%
|
Операція відсотка (застосовується до окремого числа)
|
При обчисленнях за допомогою формул дотримується прийнятий у
математиці порядок виконання арифметичних операцій.
Приклади формул:
Як приклад, введемо формулу для обчислення площі
прямокутника S=a*b .
Excel urok 03_tema from Оксана Кімакович
Клітинки А2:В3
заповнюють самостійно. У клітинку С2
ставлять курсор і в рядку формул записують формулу =А2*В2. Щоб не набирати формулу вручну, можна поставити курсор у
клітинку С2, у рядку формул набрати
знак =, а потім клацнути на клітинці А2,
її кольоровий запис з’явиться у рядку формул і в клітинці С2, потім набрати знак * і виділити клітинку В2 (аналогічно як А2) і
натиснути Enter.
У клітинці C2
з’явиться число площі прямокутника. За допомогою маркера заповнення протягнути
це значення на інші клітинки і вони заповняться автоматично.
2.
Посилання
на клітинки.
Посилання на клітинку складається з адреси клітинки, до якої
додаються вказівки на місце її розташування, якщо вона знаходиться не на тому
самому аркуші, що й клітинка, до якої вводиться формула. Якщо у формулі використовуються
посилання на клітинки, то під час обчислення за цією формулою використовуються
дані із цих клітинок.
У клітинці С2
міститься формула =А2*В2, якій при
введених у клітинки А2 і В2 числах 3 і 2 відповідає число 6,
тобто 3*2=6. Якщо дані в клітинках А2
і В2 зміняться, то і в С2 автоматично зміниться.
3.
Модифікація
формул при копіюванні.
Під час копіювання формул відбувається їх модифікація за
таким правилом: номери стовпців (рядків) у посиланнях змінюються на різницю
номерів кінцевого і початкового стовпців (рядків). Під час переміщення формули
не модифікуються.
Копіюючи формулу можна отримати таку саму, а можна отримати
формули що не дублюють початкову. Різниця в виді формули тільки у виді
посилання на комірки.
Посилання бувають:
v Відносними
(А4) – посилання, які при копіюванні
коригуються відносно напрямку копіювання (Наприклад, комірка С4 містить
формулу А4+В4, при копіюванні А4 зміниться на А5 або А3 в залежності від
напрямку копіювання вниз чи вгору, при цьому формула буде справедливою для
наступної комірки, С3 = А3+В3, або С5 = А5+В5)
v Абсолютними
($А$4) – посилання залишається
постійним при копіюванні, адреса
клітинки не змінюється (Наприклад, комірка С4 містить формулу А4*$В$4, при
копіюванні А4 зміниться на А5 або А3 в залежності від напрямку копіювання вниз
чи вгору, при цьому В4 залишиться постійною і формула буде справедливою для
наступної комірки, С3 = А3*$В$4, або С5 = А5*$В$)
v Комбінованими
(мішаними) ($А4, А$4) – посилання в якому або назва стовпця є абсолютною, а номер рядка ні, або
навпаки. (Наприклад, комірка С4 містить формулу А4*$В4, при копіюванні А4
зміниться на А5 або А3 в залежності від напрямку копіювання вниз чи вгору, при
цьому В4 не залишиться постійною і формула буде справедливою для наступної
комірки, С3 = А3*$В3, або С5 = А5*$В5).
2.
Помилки
при введенні формул та чисел.
Значення помилки
|
Причина
|
# ДІЛ/0
|
Задано
ділення на 0
|
#Знач!
|
Вказано
неправильний аргумент або оператор
|
#Ім’я
|
Вказано
недопустиме ім’я
|
#Н/Д
|
Значення
відсутнє
|
#Пусто!
|
Задано
область перетину двох діапазонів, що не перетинаються
|
#Посил!
|
Вказано
некоректне посилання
|
#Число!
|
Помилка при
використанні або одержані числа
|
####
|
Число не
вміщується у клітинку за довжиною
|
Щоб перевірити помилки натискаємо меню Сервіс – Перевірка
наявності помилок.
V. Закріплення знань.
Інструктаж з техніки
безпеки.
Учні за комп’ютерами виконують тренувальні вправи.
Завдання 1. Подайте
наведені вирази, як формули Excel:
Фізкультхвилинка
Учні виконують вправи для очей, рук і корпуса, рекомендовані
під час роботи з комп’ютером.
VІ. Рефлексія.
«Рефлексивний екран».
Учні по черзі висловлюють одним реченням враження від уроку,
вибираючи початок фрази з рефлексивного екрану.
Рефлексивний екран
– На
уроці я дізнався...
– На
уроці було цікаво...
– На
уроці було важко...
– На
уроці я виконував завдання...
– На
уроці я зрозумів, що...
– На
уроці я відчув, що...
– На
уроці я отримав...
– На
уроці я навчився...
– На
уроці в мене вийшло...
– На
уроці я зміг...
– На
уроці я спробував…
– Тепер
я можу…
– Мене
здивувало…
VІІ. Домашнє
завдання.
Прочитати дану тему у підручнику. Опрацювати записи у
зошиті.