середа, 16 березня 2016 р.

10 клас Поняття миттєвого повідомлення


Тема уроку: «
Поняття миттєвого повідомлення»
Мета: розглянути принцип функціонування служби обміну миттєвими повідомленнями; здійснити огляд популярних програм для обміну миттєвими повідомленнями; сформувати вміння самостійно здобувати знання. Розвивати комунікабельність.Виховувати культуру спілкування.
Тип уроку. Формування знань, умінь, навичок.
Хід уроку
I.                  Організаційний етап (1-2 хв).
II.               Перевірка домашнього завдання (2-3 хв)
На минулому уроці ми з вами вивчали тему: “Робота з поштовим клієнтом”, щоб перевірити, як ви засвоїли цей матеріал дайте, будь ласка, відповідь на наступні питання:
1.                Для чого створюють у поштовому клієнті кожному користувачеві окремий обліковий запис та які дані туди заносяться?
2.                 Що таке посвідчення, з якою метою його використовують?
3.                 Які переваги у використанні поштового клієнта порівняно з використанням браузера?
4.                 Що таке плагін?
5.                 Які папки за замовчуванням має Outlook Express, який їх вміст?
6.                 Які стовпці із значеннями властивостей кожного листа за замочуванням містить Список повідомлень?
7.                 Що потрібно виконати для надсилання нового електронного листа?
8.                 Які налаштування листа можна зробити використавши команди меню Формат?
9.                 Що потрібно виконати, щоб застосувати бланк під час створення електронного листа? Якого вигляду набуде даний лист?
10.            Як створити групу контактів в адресній книзі?
11.           . Які операції можна виконувати над одержуваними листами? У чому вони полягають?
12.            У яких форматах може бути створений електронний лист? Чим відрізняються ці формати?
 III. Актуалізація опорних знань. (8-10 хв)
Проведення конкурсу творчих питань (щодо послуг Інтернету).
Учні ставлять запитання, підготовлені вдома. Якщо учні не можуть відповісти на поставлене запитання, то його автор оголошує власний варіант відповіді. Вчитель контролює коректність питань та правильність відповідей.
      I.            Актуалізація опорних знань
Слайд 4
По черзі з’являються 4 запитання з варіантами відповідей, свої варіанти відповідей учні швидко заносять в зошити. За кожну правильну відповідь учень може отримати 0,5 бала, в сумі- 2 бали. Оцінювання проводиться учнями самостійно і результат заноситься до контрольного листа, що лежить перед кожним учнем.
1.            Визначити коректні адреси електронної пошти
a)                info_turs@wikipedia.org
b)                dept~mg@econom.zp.ua
c)                 dept&mg.econom.zp.ua
d)                http://dept_mg@com.ua
e)                 dept.mg@econom.zp.ua
2.            Який із цих смайликів означає сміх?
a)                :-(
b)                ;-)
c)                 :-|
d)                :-P
e)                 :-D
3.            Яка із наведених програм є більш стійкою до атак вірусів та хробаків?
a)                Outlook Express
b)                Microsoft Outlook
c)                 Mozilla Thunderbird+
d)                Opera Mail
e)                 The Bat!
4.            Як називають програму, що надає інтерфейс для роботи зі службою електронної пошти?
a)                Поштовий агент
b)                Поштовий клієнт
c)                 Поштовий сервер
d)                Поштовий редактор
e)                 Поштовий індекс
IV. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу. (15-20 хв)
1. Обмін миттєвими повідомленнями.
Програми обміну миттєвими повідомленнями (MSN Messenger, ICQ, Skype тощо) дозволяють спілкуватися в режимі реального часу. Ви маєте вибрати особу, з якою бажаєте спілкуватися. Програма показує, хто з ваших друзів також знаходиться в онлайні, і ви можете запросити одного або декілька друзів для приватного спілкування. Ви також можете обмінюватися файлами (фотографіями, аудіо- та відеокліпами), разом грати в ігри, робити голосові або відеоголосові дзвінки.
Технологія обміну миттєвими повідомленнями несе ті самі ризики, що й електронна пошта та чат. Користувач може відкрити вкладений файл або посилання, що містить віруси, шпигунську програму або матеріал, який є не підходить для дітей. Якщо ви знаєте особу у «реальному житті», тоді спілкування з нею є більш безпечним. Спілкування за допомогою обміну миттєвими повідомленнями завжди приватне, і ви можете контролювати, з ким розмовляєте та скільки часу хочете присвятити розмові.
Найбезпечнішим є спілкування з людьми, яких ви вже знаєте в реальному житті. Потенційно відправити повідомлення вашій дитині може будь-хто. Програми обміну миттєвими повідомленнями мають список контактів, у який можна додавати імена людей, з якими ви хочете спілкуватися. Щоб запобігти отримання дитиною повідомлень від незнайомих людей, скоригуйте настройки програми для блокування контактів будь з ким, хто не міститься в цьому списку.
Онлайнові діалоги можна зберігати. Коли інші особи у чаті побачать, що ви зберігаєте онлайнові діалоги своєї дитини, то це покращить її безпеку. Якщо люди спілкуються в онлайні і знають, що розмови зберігаються, це зазвичай робить їх обережними стосовно тем, які обговорюється в онлайні. Ви можете зберігати окремі розмови або настроїти програму так, щоб вона зберігала всі розмови автоматично.

Обмін миттєвими повідомленнями призначено не лише для дітей і молоді: багато компаній використовують його для спілкування всередині компанії. Наприклад, якщо дитина заходить в онлайн після уроків, коли ви працюєте, можете обмінюватися з нею миттєвими повідомленнями, заощаджуючи тим самим кошти на телефонних розмовах. Крім того, ви можете контролювати використання дитиною Інтернету, оскільки програма обміну миттєвими повідомленнями покаже вам, коли дитина до неї увійшла. 
Більшість служб миттєвого обміну повідомленнями побудовано за клієнт-серверною технологією. Взаємопов'язані сервери служби та підключені до них клієнти утворюють ІМ-мережі. Для кожної мережі існує своя клієнтська програма.
Для кожної з цих мереж розроблені власні протоколи, за якими здійснюється обмін повідомленнями. Для забезпечення сумісності між різними мережами був розроблений протокол ХМРР (англ. Extensible Messaging and Presence Protocol - розширюваний протокол обміну повідомленнями та даними про присутність).
Клієнтські програми служб миттєвого обміну повідомленнями називають ІМ-месенджерами (англ. messenger - кур'єр, посланець) або Інтернет-пейджерами.
Огляд популярних програм.
Заздалегідь визначений учень презентує своє невелике дослідження та тему: «Огляд популярних програм для обміну миттєвими повідомленнями». Це може бути презентація буклету чи інформаційного бюлетеня.
Приклад учнівської роботи
Функції ІМ-месенджерів:
¢ установлення зв'язку із сервером служби;
¢ реєстрація користувача;
¢ визначення та відображення стану зареєстрованих користувачів у мережі;
¢ введення, передавання та отримання повідомлень різних видів;
¢ оповіщення про отримання нових повідомлень;
¢ формування та впорядкування списку контактів;
¢ нагадування про дні народження контактів;
¢ зберігання історії спілкування з кожним співрозмовником;
¢ пошук нових контактів у мережі;
¢ організація конференцій;
¢ пересилання файлів;
¢ здійснення дзвінків на стаціонарні та мобільні телефони;
¢ відправлення SMS (англ. Short Message Service - служба коротких повідомлень);
¢ перевірка наявності електронних листів у зареєстрованих поштових скриньках та ін.

Реєстрація в службі обміну миттєвими повідомленнями.
—      Користування послугами будь-якої служби миттєвого обміну повідомленнями починається з реєстрації користувача на сервері служби. Під час реєстрації користувач отримує власний код і пароль.
Кожен розробник намагається запропонувати користувачам простий і дружній інтерфейс, який є унікальним за виглядом, але за змістом вони усі схожі.  Програми мають різномовні інтерфейси, що спрощує роботу.

      I.            Виконання комплексу вправ для зняття м’язового напруження.
1. Погляд спрямовувати вліво-вправо, вправо-прямо, вгору-прямо, додолу-прямо без затримки в кожному положенні. Повторити 5 разів і 5 разів у зворотному напрямі.
2. Заплющити очі, на рахунок «раз-два» відкрити очі і подивитися на кінчик носа на рахунок «три-чотири».
3. Кругові рухи очима: до 5 кіл вліво і вправо.


На цьому етапі уроку учні виконують практичну роботу «Обмін миттєвими повідомленнями». 
Для кожного учня є детальна інструкція.
Перший етап практичної роботи – реєстрація в службі Skype.
Якщо у класі є учні, які вже вміють працювати з програмою Skype та мають там свій обліковий запис, то вони залучаються до роботи, як помічники учителя.
За виконання першого етапу практичної роботи кожен учень може отримати до 7 балів.
Інструктивна картка 1
1.  Запустити програму Skype.
Для цього зайти у власну папку на комп’ютері та запустити на виконання файл SkypeSetupFull.exe
2.  Для учнів, що мають кращі навички роботи за комп’ютером. Створити новий документ у текстовому процесорі Microsoft Word. Для всіх пунктів практичної роботи створювати відповідні скріншоти та зберігати їх у текстовому документі.
3.  Зареєструватися, створивши нового користувача (створити та зберегти скріншоти «Alt+PrintScreen»). Вікно Skype, що відкриється, містить поля, які потрібно заповнити реєстраційними даними користувача:

Після заповнення всіх полів стає доступною кнопка Я согласен(-на) создать учетную запись. Вибір цієї кнопки приводить до відкриття наступного вікна реєстрації.
Після вибору кнопки OK відкривається Вікно привітання.
З вікна Приветственное окно можна перейти до ознайомлення з можливостями програми Skype, перевірки налаштування звукових пристроїв, пошуку друзів у мережі Skype, вибравши відповідне гіперпосилання. Під час першого запуску програми ці кроки можна пропустити, оскільки вітальне вікно можна відкрити в будь-який момент, виконавши Помощь => Приветственное окно або встановити позначку прапорця Показывать это окно каждый раз при запуске Skype. Щоб продовжити роботу з месенджером, потрібно вибрати кнопку  або гіперпосилання Закрыть это окно и начать использовать Skype.
Використовуючи кнопку Добавить, можна додати дані нового контакту або створити групу контактів. При введенні імені у поле Поиск, буде здійснюватися пошук користувача з таким іменем у списку контактів або при натисненні кнопки  (яка з’явиться після введення імені) - в базі даних мережі Skype.
Вкладка Контакты містить список контактів користувача, а вкладка Разговоры - історію обміну повідомленнями. (Детальніше про можливості програми можна дізнатися викликавши довідку або у підручнику на сторінках 227-240.)
4.  Знайти абонента (вчителя) за вказаним ім’ям, додати його до своїх контактів.
5.  Надіслати повідомлення вчителю. У повідомленні, окрім привітання, повинен бути текст: «Я успішно зареєструвався. Прошу надіслати Skype-імена моїх однокласників (одногрупників). Прізвище, ім’я».
6.  Отримавши Skype-імена однокласників, потрібно поспілкуватися між собою у текстовому режимі (в довільному порядку). Під час спілкування з кожним новим абонентом слід створювати відповідний скріншот. Бути готовими до звукового спілкування.
7.  Відповісти на дзвінок учителя. За вказівкою вчителя закінчити голосове спілкування.
8.  Додаткове завдання (для тих хто виконав усі попередні швидше за інших). Учням з непарними номерами комп’ютерів зателефонувати сусідові праворуч. Потім помінятися ролями (створити та зберегти скріншоти).
9.  Для тих, хто створював текстовий документ - зберегти текстовий документ у власну папку з назвою Skype_Власне прізвище.
10.            Коректно завершити спілкування, закрити програму.
Другий етап практичної роботи – реєстрація в службі ICQ
Виконання другого етапу практичної роботи оцінюється у 3 бали. У власних папках учнів розмістити файл запуску програми  (взятий із офіційного сайту www.icq.com)
Інструктивна картка 2
1.     Відкрити власну папку, знайти у ній файл та запустити його на виконання. Виконуючи вказівки, встановити програму та зареєструватися у ній.
2.     Обрати мову інтерфейсу:
3.     У вікні, що з’явиться вибрати необхідні налаштування за зразком.
4.     Далі зачекати, поки відбудеться копіювання файлів та з’явиться вікно налаштування, у якому вибрати команду Зареєструватися.
5.     Увага! Користувачам соціальних мереж ,  або   можна швидко та зручно зареєструватися в ICQ. Для цього необхідно зв’язати обліковий запис однієї із соціальних мереж із ICQ у вікні.
6.     У вікні, що залишалося відкритим, ввести особисті дані та увійти до облікового запису.
Другий спосіб реєстрації. Заповнити необхідні поля, ввести контрольні цифри на натиснути Надіслати.
7.     У вікні, що з’явиться, натиснути Закрити. Реєстрацію завершено.
8.     Увійти до облікового запису та надіслати повідомлення вчителю про те, що ви зареєструвалися на вказаний номер.
9.     Завершити роботу з програмою.
      I.            Підведення підсумків уроку і постановка домашнього завдання
Самоаналіз роботи учнів
Кожен учень, пригадавши тему та мету уроку, з’ясовує, чого йому вдалося досягти протягом заняття та заповнює контрольний лист, оцінюючи свою роботу на уроці.
V. Формування вмінь самостійно здобувати знання (8-10 хв)
Використовуючи веб-енциклопедію (uk.Wikipedia.org), знайти та переглянути статті про обмін миттєвими повідомленнями.
VI. Підбиття підсумків уроку (2-3 хв).
Оцінювання роботи учнів на уроці.
VII. Домашнє завдання (2-3 хв)
Опрацювати конспект уроку та відповідний параграф у підручнику.
Домашнє завдання: вивчити (підручник Морзе) параграф 28 ст.283.(підручник Ривкінд) параграф 3.4, ст.225.