середа, 23 січня 2019 р.

8 клас

24.01.2019
Величини логічного типу, операції над ними.

Мета:
  • навчальна:  ознайомити учнів з з числовими типами величин та навчити описувати їх в середовищі  Lazarusознайомити учнів з функцією для введення даних та перетворення одного типу даних в інший.
  • розвивальна: сприяти розвитку логічного мислення, пам’яті, уваги, спостережливості;
  • виховна: виховувати інформаційну культуру;
Тип уроку:  урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань
  • Що таке величина?
  • Які властивості має величина?
  • Як класифікують величини за типами?
ІІІ. Мотивація  навчальної діяльності
IV. Вивчення нового матеріалу
Як описують величини числового типу мовами програмування?
Для запису арифметичних виразів, аргументів математичних та де­яких інших функцій можуть використовуватися числа або величини чис­лового типу. Значення цих величин можуть бути цілими або дійсними числами.
Для опису числових величин мовою програмування Free Pascal вико­ристовують декілька службових слів. Це пов’язано з їх можливим діапа­зоном значень і відповідно обсягом, який вони можуть займати в пам’яті комп’ютера.
Мова програмуванняТипОпис числових величин мовою програмуванняМожливе значення
PascalЦілийbyte0...225
inteder
- 2147483648..
2147483647..
smallint- 32768..32767
ДійснийrealДійсне число
Дійсні десяткові числа мовами програмування можна записати за зви­чайними правилами арифметики, проте в такому записі ціла частина від дробової відокремлюється десятковою крапкою, а не комою. Якщо десят­кова крапка відсутня, число вважається цілим. Перед числом може запи­суватися знак «+» або «-». Якщо знак відсутній, за замовчуванням число вважається додатним. Наприклад, 9.23, 0.05. Для використання дуже великих чи дуже маленьких чисел їх подають у стандартному вигляді а • 10" і записують у вигляді аЕп, де позначення Еп замінює множення на 10 у степені п. Наприклад, число -0,0000017 можна записати у вигляді -1.7Е-6.
Перед тим, як використовувати змінні величини у програмі, описують ім’я та тип кожної змінної.
Тип змінної визначає:
  • яких значень може набувати ця змінна;
  • які операції над нею можна виконувати;
  • який обсяг оперативної пам’яті буде виділено для зберігання значен­ня цієї змінної.
Імена змінних та їх типи вказуються в проекті після ключового слова var (англ. variable - змінна).
У середовищі Lazarus кожна змінна має бути обов’язково описана у відповідному місці програми. Для цього після заголовка процедури перед тілом процедури, яке обмежується службовими словами begin та end, розміщують розділ оголошення змінних, що розпочинається службовим словом var;
var ім'я_змінної: тип_змінної;
Якщо описується декілька змінних одного типу, то їх імена записують через кому.
var змінна_1, ... , змінна_N: тип_змінних;
Якщо програма міститиме змінні різних типів, то службове слово var записують один раз, а перелік змінних кожного іншого типу записують у новому рядку.
var a: real; → змінна з іменем а дійсного типу
b, c: integer; → змінна з іменем d дійсного типу
Як забезпечити введення даних користувачем при виконанні програми?
У середовищі Lazarus для введення даних користувачем використову­ють функцію InputBox (), значення якої надають змінній відповідного типу. Результатом використання цієї функції  є значення рядкового типу. У результаті виконання команди присвоювання, що містить таку функцію, на екран буде виводитися вікно введення, що містить заголовок, текст підказки та поле введення, до яко­го з клавіатури слід ввести необхідне значення. Можна також передбачити значення за замовчуванням, яке буде надаватися змінній, якщо користу­вач не введе відповідне значення з клавіатури. Значення заголовка вікна,  підказки для введення даних та значення за замовчуванням є агрументами функції ІпріtВох ():
Змінна := Inputbox (‛Заголовок‛ ‛Підказка‛ ‛Значення за замовчуванням‛)
Якщо необхідно перетворити значення рядкового типу в числове або навпаки, використовують функції:
ФункціяПризначення функції
StrToInt (значння рядкового типу)Перетворення значення рядкового типу в значення цілочисельного типу
StrToFloat (значння рядкового типу)Перетворення значення рядкового типу в значення дійсного типу
FloatToStr (значння дійсного типу)Перетворення значення дійсного типу в значення рядкового типу
InToStr (значення цілого типу)Перетворення значення цілого типу в значення рядкого типу
Наприклад, щоб змінна п при введенні даних користувачем із клавіатури набула ці­лого значення, у редакторі коду записують команду:
n := StrToInt(InputBox('Введення числа', 'Введіть число:', ' '));
У результаті виконання такої команди буде відображено вікно введен­ня. Якщо після введення даних у поле введення користувач обере кнопку ОК, то змінній п буде надано значення, введене користува­чем. Якщо натисне Cancel, то змінна п набуде значення, що вказане як значення за замовчуванням.
V. Фізкультхвилинка.  Інструктаж з ТБ        
VI. Засвоєння нових знань, формування вмінь
Практичне завдання за підручником

Вправа 27. Величина та їхні властивості. Завдання. Скласти програму для додавання двох цілих чисел. 1) Створіть новий проект. Розмістіть на формі кнопку Button1, змініть заголовок створеної кнопки на «Обчислити». 2) Розмістіть  на  формі  компонент  Label. 3) Створіть  процедуру  обробки  події  OnClick  для  кнопки  Обчислити.  У  вікні  програмного  коду  між  заголовком  процедури і  ключовим  словом  begin  опишіть  змінні  А,  В,  С цілого  типу: procedure TForm1.Button1Click (Sender: TObject);  var  A, B, C: Integer; begin 4) У програмному коді процедури Button1Click запишіть оператори для  знаходження  суми  двох  чисел  і  виведення  результату  до напису  Label1: begin A := 5; B := 10; C := A + B; Label1.Caption := IntToStr(C); end; Запустіть  проект  на  виконання,  перевірте  дію  кнопки.  Збережіть  проект  у  папці  Вправа 27. 5) Додайте на форму напис  Label2. Доповніть програмний код операторами  обчислення  добутку  чисел  А  і  В  та  виведення  результату  до  напису  Label2.  Перевірте  дію  кнопки. 6) Додайте  на  форму  кнопку  Button2.  Змініть  заголовок  створеної кнопки  на  «Обчислити  2».  Створіть  процедуру  обробки  події OnClick для  цієї  кнопки  та  опишіть  змінні  x  i  y  цілого  типу. Додайте  у  програмний  код  процедури  такі  оператори: x := 5; у := 6; х := у + х; Виведіть  нові  значення  змінних  x  i  y  до  написів  Label1  і  Label2. Перевірте  дію  кнопки. Завантажити текст практичного завдання у форматі docx: https://goo.gl/DjsRUQ

VIІ. Підсумки уроку
Рефлексія
  • мені було незрозуміло…;
  • у мене виникли такі запитання…;
  • я не впорався з такими завданням…;
  • мені сподобалось і я буду використовувати…
VІІI. Домашнє завдання
ІХ.  Оцінювання роботи учнів

Немає коментарів: