неділя, 6 листопада 2016 р.

«Перевернуте навчання» інформатики

«Перевернуте навчання» інформатики

Див. http://osvita.ua/school/manage/42677/

Відомий філософський закон взаємопереходу кількісних і якісних змін діє незалежно від наших уподобань і політичних поглядів. Стрімке розширення за останні десятиліття інформаційного поля, що оточує людину, спричинило появу постіндустріального інформаційного суспільства. І система освіти, попри відомий консерватизм, мусить реагувати на виклики часу. Щоб зрозуміти, що іноді доведеться відмовлятися від речей, до яких звикали століттями, досить ознайомитись з результатами досліджень, опублікованих у статті «Навчання за допомогою лекцій неефективно, кажуть вчені» (див. http://it-ua.info/news/2014/05/27/navchannya-za-dopomogoyu-lekcy-neefektivno-kazhut-vchen.html).
«Перевернуте навчання» – це форма активного навчання, яка дозволяє «перевер­нути» звичний процес навчання таким чином: домашнім завданням для учнів є перегляд відпо­відних відеофрагментів із навчальним матеріалом наступного(!) уроку, учні самостійно прохо­дять теоретичний матеріал, а в класі час використовується на виконання практичних завдань.
«Перевернутий клас» – це така педагогічна модель, в якій типова подача лекцій та органі­зація домашніх завдань міняються місцями. Учні дивляться вдома короткі відеолекції, в той час як у класі відводиться час на виконання вправ, обговорення проектів та дискусії. Відеолекції часто розглядаються як ключовий компонент в «перевернутому» підході, вони створюються викладачем і розміщуються в Інтернеті.
Авторами технології «Перевернуте навчання» вважаються вчителі хімії Аарон Самс іДжонатан Бергманн (США). У 2008 році вони стали записувати відеоролики зі своїми лекціями та пропонувати їх на домашнє опрацювання своїм учням. У власних книгах «Перевернуте навчання або як достукатися до кожного учня на уроці», вони розповідають про особливості цієї технології та її можливості.
У 2010 році Clintondale High School у м. Детройті, США, стала першою «перевернутою школою», яка повністю перейшла на принцип «перевернутого навчання».
Однак автори вказують на труднощі впровадження цієї технології: великий об’єм техніч­ної підготовчої роботи; залежність від технічного оснащення школи та учнів.
Ідея «перевернутого навчання» перекликається з тим, що вже багато років просувають вінформатиці творча група вчителів «Аспект»: попереднє ознайомлення учнів вдома з новим навчальним матеріалом за підручником, а на уроці – короткий розбір проблемних моментів, закріплення теоретичних знань та вироблення практичних навичок. Оцінювання засвоєння нового матеріалу проводиться в кінці того ж самого уроку(!) за допомогою виконання завдань у робочому зошиті, комп’ютерного тестування тощо. У майбутньому, за умови забезпечення учням рівного доступу до комп’ютерів у позаурочний час (наприклад, після реалізації програми «1 учень – 1 комп’ютер»), залишиться зробити один крок – замінити підручник пакетом мультимедійних матеріалів для домашнього використання.
Програми, рекомендовані до використання МОН України, як правило, дуже насичені навчальним матеріалом і перед­ба­чають вивчення інформатики протягом 1год. на тиждень. Традиційними засобами класичної педагогіки досягти засвоєння такого обсягу матеріалу учнями та ще й сформувати стійкі практичні навички за відве­дений час неможливо.
Для виконання насичених діючих програм з інформатики доводиться шукати шляхи інтенси­фікації прове­дення уроку. Пропоноване «перевернуте навчання», зокрема, перед­бачає відмову від таких, неефективних в умовах обмеженого часу, прийомів: виступи учнів біля дошки, фронтальне опитування, диктування конспектів, перегляд тривалих нав­чаль­них фільмів та презентацій тощо. Натомість запроваджуються елементи педагогіки співробіт­ництва: вчитель виступає скоріше у ролі колеги і консультанта. Учні опанову­ють навчальний матеріал, значною мірою, самонавчанням, що сприяє розвитку пізнавальної активності та самостійності.
Основними елементами пропонованої методики є:
· використання лаконічних (не більше 5-6 стор. на урок) навчальних підручників;
· попереднє ознайомлення учнів вдома з новим навчальним матеріалом;
· на уроці – короткі пояснення до нового навчального матеріалу затекстом підручника;
Використання підручника дозволяє вкластися у час, відведений на пояснення, непропус­тити ключові моменти, не відійти від теми уроку.
· проведення оцінювання знань та навичок учнів при виконанні практичної роботи;
Як правило, кожен учень одержує оцінку за урок. Учні знають, що будуть працювати на конкретний результат, це мотивуєїх до роботи.
· проведення на кожному уроці формування та перевірки навичок, що базу­ються на матеріалі поточного уроку;
Там, де закомп’ютером сидить 2 або навіть 3 учні, оцінювання навчальних досяг­нень може проводитися по черзі через урок. Такі групи рекомендується комп­лекту­вати учнями однакового рівня знань.
· виставлення оцінки яксукупної за знання теорії та практичні навички;
Поки учні виконують роботу, вчитель одержує до 25 хв. часу, який може використати длядопомоги відстаючим учням, прийняття виконаних робіт, усуненняможливих збоїв в роботі обладнання тощо.
· дозвіл використання учнями інформаційних матеріалів під час роботи;
· впровадження засобів унеможливлення і невигідності «списування»;
· індивідуальний захист (здача) своїх практичних робіт;
· впровадження робочих зошитів для практичних робіт.
Зошити зберігаються у кабінеті інформатики, видаються учням на початку роботи ізбираються для перевірки і оцінювання в кінці уроку.
Використання робо­чого зошита надає такі переваги:
· доку­ментоване оці­ню­­­вання знань та на­вичок учнів на кож­ному уроці;
· «юри­дично» обґрун­то­ване виставляння оцінок;
· наочне і беззапе­речне «правове поле» робо­ти вчителя;
· поурочний інструк­таж з техніки безпеки документується і не займає багато часу;
· рівневість практичної роботи виз­на­ча­ється кіль­кіс­тю та якістю викона­них дій;
· оцінка враховує знання теорії та практичні навички;
· виставлення обґрун­тованої оцінки зай­має мало часу вчителя;
· оцінювання може проводитись у позаурочний час;
· створення умов для усвідомлення учнями невигідності «списування»;
· кожен учень одержує оцінку за урок, що мотивуєїх до роботи;
· вчитель менше відволікається на оцінювання і працює більш продуктивно;
· поки учні працюють із зошитами, вчитель має час длядопомоги відстаючим учням, прийняття виконаних робіт, усуненняможливих збоїв в роботі обладнання тощо.
Загальна оцінка виставляється вчителем у спеціальному полі як сума балів, одержаних за виконання завдань. Оцінюється лише те, що виконано і записано учнем у зошит або збережено на комп’ютері у власній папці!
Зрозуміло, що використання лише підручників і робочих зошитів не є повною концеп­цією «перевернутого навчання». Але такий підхід із попереднім переглядом вдома нового матеріалу у підручнику поки що є найбільш реальним в умовах української школи. Маємо надію, що й використання відеороликів в Інтернеті згодом стане в нас таким же звичним для вчителів і доступним для учнів, як і використання робочих зошитів і підручників зараз
У контексті «перевернутого навчання» постає питання: як зацікавити дітей вдома вивчати матеріал на випередження, коли і звичайні домашні завдання учні виконують не завжди якісно. Мабуть єдиний спосіб вирішення цієї проблеми полягає в тому, що відеоуроки, відеолекції чи підручники, які використовуються в даній методиці повинні бути цікавими, насиченими і зрозумілими не лише вчителю, а й школяреві. Роль підручника у сучасному світі суттєво змінилася. Підручник, в ідеалі, повинен не лише містити фактичний матеріал майбутнього уроку, який, до речі, можна знайти будь-де в Інтернеті, а саме бути цікавим, і зрозумілим, відповідати віковим особливостям сприйняття інформації учнями, враховувати міжпредметні зв’язки! Часто-густо шкільні підручники пишуться вузькими спеціалістами без консультування з дитячими психологами, а також без урахування рівня навчальних досягнень учнів з інших предметів, починаючи від швидкості читання і закінчуючи математикою, фізикою, мовами, літературою, історією, тощо. Якщо шкільні підручники не враховуватимуть усього переліченого, то їх роль і корисність з розвитком доступності до мережі Інтернет в школах зійде нанівець, бо навчання за такими «підручниками», особливо за «перевернутою» методикою, мало чим відрізнятиметься від навчання за матеріалами самостійно знайденими учнями на різноманітних Інтернет-ресурсах.
Навіть з урахуванням обмежених технічних можливостей сучасної української освіти методика «перевернутого навчання» інформатики впроваджена у школах різних регіонів України і у більшості випадків дає гарні результати засвоєння учнями нових знань та навичок. Вивчається можливість для її використання при навчанні інших предметів.
Олександр Пилипчук, Василь Ластовецький, Євген Шестопалов для osvita.ua

Немає коментарів: